مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: بیش از ۹۰ درصد تأسیسات هیدرو مکانیکال سد نرماب خریداری و نصب شده و کار خرید اراضی اطراف سد هم در حال انجام است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سید محسن حسینی مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: تاکنون از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب حجم خاکبرداری بدنه اصلی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آن انجام شده است.

او ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد تأسیسات هیدرو مکانیکال سد خریداری و اغلب آن‌ها نصب شده و سیستم انحراف و تخلیه سد متشکل از دو تونل به طول ۲۷۵ متر و سد انحرافی چلچای نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

حسینی گفت: جابه‌جایی اهالی روستای جنگلده پایین انجام و ۶۳ واحد مسکونی جدید برای آن‌ها ساخته شده است و کار انتقال روستای جنگلده بالا به سایت جدید نیز در دست اقدام است و حدود ۳۵ درصد پیشرفت دارد.

او ادامه داد: تاکنون ۹۹۰ میلیارد تومان برای این سد هزینه شده است و ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ادامه و به بهره برداری رساندن نیاز است که بخش زیادی از آن برای خرید اراضی داخل مخزن سد و استملاک و جابجایی روستا‌های داخل مخزن نیاز است.

حسینی گفت: بخشی از اراضی خریداری شده کشاورزی و بخشی هم عرصه و اعیان هست، روال معمول، قیمت گذاری و خرید زمین است، ولی ترجیح دادیم بجای خرید زمین برای مردم، روستا‌ها را جابجا و برای مردم خانه و روستای جدید ساخته و در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

او ادامه داد: برای اراضی کشاورزی که زیر آب می‌رود، در حال رایزنی هستیم تا از نهاد‌هایی که قطعات بزرگ زمین در حوالی سد دارند زمین خریداری و به صورت معوض در اختیار کشاورزان قرار دهیم که هم شغل آن‌ها حفظ شود و هم انسجام آن‌ها محفوظ بماند.

حسینی گفت: در خصوص بقیه اراضی بر حسب مقررات و با نظر کارشناسی نماینده‌ای از دولت و نماینده مالک و نماینده‌ای از دادگستری قیمت گذاری می‌شود و سعی ما این است که رضایت افراد در منطقه جلب شده و آسیب نبینند.

سد نرماب از نوع خاکی همگن بوده و ارتفاع آن از بستر ۶۰ متر است. طول تاج این سد ۸۰۸ متر بوده و حجم مخزن این سد ۱۲۵ میلیون مترمکعب است که حجم آب قابل تنظیم آن ۲۰۴ میلیون مترمکعب خواهد بود.

این سد علاوه بر تنظیم و کنترل سیلاب رودخانه‌های خرمالو، چهل چای و نرماب؛ آب شرب حدود ۵۵۰ هزار نفر، بخشی از آب مورد نیاز صنایع شمال استان و هزاران هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست را تأمین می‌کند.

توسعه و رونق گردشگری در منطقه، افزایش اشتغال، نیروگاه‌های برقابی کوچک مقیاس و ... از دیگر اهداف ساخت این سد است.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.