عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: دولت قول احیاء زاینده رود را داد، ولی در بودجه ۱۴۰۱ یک ریال هم برای احیای زاینده رود در نظر گرفته نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه مجلس مشکل مهم کشوری یعنی آب را به بهانه انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان را به شکل جدی مطرح کرد. بسیاری از طرح‌ها و لوایحی که ما امضا می‌کنیم و در اولویت هم قرار می دهیم جزو اولویت ما نیست، رئیس مجلس هم اگر به خاطر داشته باشند به یاد می‌آورند که گفتند سه مسئله آب، جمعیت و معیشت و اقتصاد مسائل مهم کشور هستند.

نقدعلی می گوید: قانون‌گذاری ما در راستای مشکلات اساسی کشور نیست. استان سیستان و بلوچستان محروم و مظلوم نبایستی در کنار کم آبی تشنه هم بماند. برای کشور ما استانی که در کنار آب قرار دارد نباید این شرایط را داشته باشد. چرا کشور‌های دیگر با شیرین سازی آب دریا مشکل خود را برطرف کرده‌اند، ولی  ما این کار را انجام نمی دهیم.

به گفته این مقام مسئول، در کشور ما کم آبی فقط مساله چند استان نیست، بلکه تمام کشور با این مسئله مواجه شده‌اند ولی به ما گفته می شوند نباید در مورد اجرایی ورود پیدا کنیم و می گویند مجلسی مجلس تراز  اول است که لایحه محور باشد. استان اصفهان شرایطی دارد که دیگر نیازی به بازگو کردن نیست. اگر قرار باشد تدبیری برای مشکل بی آبی اندیشیده شود باید تدبیری جامع باشد.  مردم اصفهان اعتراضات زیادی دارند و رئیس جمهور، معاون اول وزیر نیرو قول به مردم اصفهان دادند و حتی قول احیاء زاینده رود را دادند اما در همین موقع طرح انتقال آب سمیرم به بعضی از مناطق دوردست دنبال می‌شود که هم به حوزه آبریز خوزستان آسیب می‌زند و هم به اصفهان آسیب می‌زند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس معتقد است که استان های زیادی در کشور مشکل بی آبی دارند، اما با وجود اینکه دولت قول داده مشکل زاینده‌رود اصفهان را حل کند ولی یک ردیف بودجه‌ای برای احیای زاینده رود در بودجه ۱۴۰۱ قید نشده و نیامده است.

به گفته این نماینده مجلس، همین باعث ناامیدی مردم می‌شود قصه آب باید با یک تدبیر مناسب حل شود و در اولویت هم باید استان محروم سیستان و بلوچستان قرار بگیرد و سایر استان ها هم نباید با این مشکل کم آبی مواجه باشند. 

در نهایت کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در نشست علنی امروز با ۲۱۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر با تصویب کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان موافقت کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار