دانش فنی تولید و تکثیر ارقام نخود و ماشک به بخش خصوصی واگذار شد

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: قرارداد انتقال دانش فنی تولید و تکثیر ارقام نخود و ماشک با هدف بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی در امر تولید و تکثیر بذر در این موسسه امضا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، خشنود علیزاده رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشورگفت: بر اساس این قرارداد امتیاز انحصاری و موقت ارقام پرظرفیت نخود دیم رقم «منصور» به شرکت «گلستان مینو بذر» در استان گلستان و ماشک رقم «گلشن» به شرکت «پالیزان کشت» در استان کردستان واگذار شد.

به گفته او شرکت‌های متقاضی این رقم برای استان‌های دیگر می‌توانند جهت مشارکت و عقد قرارداد در تکثیر این رقم و ارقام دیگر محصولات زراعی دیم این موسسه اقدام کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با احتساب واگذاری دو رقم فوق دارای ۶۹ قرارداد فعال تکثیر بذر ارقام جدید گندم، جو، نخود، عدس، ماشک و گلرنگ با شرکت‌های خصوصی است و از مشارکت تمام شرکت‌های فعال در این زمینه استقبال می‌کند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور پیش از این و در پاسخ به این سوال که پژوهش‌های این بخش به چه میزان در عمل به کار گرفته می‌شود،گفت: «این موسسه برای انتقال یافته‌های پژوهشی به عرصه‌ها و دیم‌زار‌ها همواره پیشرو بوده و در این مسیر جهت‌گیری‌های مختلف داشته است».

به گفته علیزاده آزمایش‌های تحقیقی و ترویجی، تسریع در انتقال یافته‌های تحقیقاتی، ساماندهی دیم‌زار‌های کشور، انتخاب مشارکتی ارقام موسوم به «پی. وی. اس» و مشارکت در طرح‌های بین‌المللی و ملی از جمله این جهت‌گیری‌ها به شمار می‌رود.

بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک این موسسه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.