عبداللهی گفت: مصرف پروتئین به میزان ۲۰ درصد به دلیل افزایش قیمت فرآورده های گوشتی به خصوص در بین دهک های پایین کاهش پیدا کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: برنامه ملی بسیج تغذیه سالم از نیمه دی ماه در سراسر کشور با همکاری سازمان های مختلف با هدف انتشار اطلاعات تغذیه ای در دوران کرونا و نقش مهم رژیم غذایی سالم در مدیریت بیماری کووید 19 شروع می شود. تغذیه سالم نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد و شدت ابتلا و طول درمان در افراد ضعیف بیشتر از سایرین است.

عبداللهی این موضوع را در نشست خبری به مناسبت هفته تغذیه اعلام و توصیه کرد زیرا تغذیه سالم سبب پاسخ خوب بدن به واکسیناسیون می شود. ناشتایی در زنان احتمال بروز افت فشار را می دهد. مصرف خوب مایعات مانند آب سبب می شود تا سیستم ایمنی بدن در زمان تزریق واکسن بهتر عمل کند.

وی الگوی غذایی مناسب را مصرف غذای کم شیرین و با نمک کم  دانست زیرا در این شرایط باید از مصرف زیاد مواد قندی و شور اجتناب کرد. مردم ایران در حدود دو برابر مصرف استاندارد جهانی نمک مصرف می کنند.

عبداللهی افزود: افرادی که مصرف نمک و قند کم تری دارند در برابر بیماری مقاومت بهتری خواهد داشت، در افراد چاق طول دوره نقاهت و میزان ابتلا به بیماری کرونا بیشتر از افراد لاغر است. مردم باید بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت روزانه ۴۰۹ گرم انواع سبزیجات مصرف کنند‌. در حال حاضر  ۶۰درصد از افراد بالای ۱۸ سال و ۲۰ درصد از دانش آموزان چاق و دچار اضافه وزن هستند که علت اصلی آن تغذیه نادرست و کم تحرکی است.

وی بیان کرد: در گذشته میزان نمک در نان ۲/۳ درصد بود که این اندازه با بازنگری میزان نمک در نان به حدود یک درصد کاهش پیدا کرده است، باید دانست که چراغ هیا راهنمای تغذیه ای روی مواد غذایی نشان دهنده میزان نمک، قند و چربی مواد  است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه سالم با اشاره به کاهش مصرف پروتئین در بین مردم توصیه کرد: مصرف پروتئین به میزان ۲۰ درصد به دلیل افزایش قیمت فرآورده های گوشتی به خصوص در بین دهک های پایین کاهش پیدا کرده است. مردم از پروتئین های گیاهی غافل نشوند  باید دانست که مصرف پروتئین حیوانی در بین افراد به خصوص مادران باردار مهم است و کاهش مصرف پروتئین باعث کوتاهی قد و اثر منفی بر روی رشد جنین می شود و خطر کاهش احتمالی بهره هوشی نوزادان را به دنبال خواهد گذاشت، به همین دلیل ما به صورت رایگان مکمل های ریز مغذی را در مراکز بهداشت توزیع می کنیم و افراد نیازمند شناسایی و به کمیته امداد و وزارت رفاه معرفی و حمایت خواهند شد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه درباره کمبود ویتامین دی در بین همه گروه های سنی گفت: افراد بالای ۱۲ سال  باید ماهانه ۵۰ هزار واحد ویتامین دی مصرف کنند و مصرف مکمل ویتامین دی در بین گروه سنی دو تا ۱۲ سال هر دو ماه باید انجام شود.

عبداللهی بیان کرد: اینکه بعد از تزریق واکسن افراد نباید ویتامین مصرف کنند علمی نیست و بهتر است که افراد همان ویتامین های لازم و طبق برنامه خودشان را بخورند  البته با مصرف مناسب سبزی و میوه افراد نیاز به مصرف مکمل های مختلف نمی کنند و باید دانست که برخی از ویتامین ها مانند روی و سی در بهبود بیماری کرونا نقش مهمی دارند.

عبد الهی با اشاره به غنی سازی آرد با اسید فولیک و آهن گفت: طبق برنامه قرار است که ویتامین دی به آرد اضافه شود و پس از بررسی یکساله در سراسر کشور این برنامه اجرایی می شود و به طور کلی نان سبوس دار کمک به پیشگیری از چاقی و دیابت می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۱۶ ۱۷ دی ۱۴۰۰
خب بجای پروتئین ملت الان سوسیس و کالباس وپیتزامیخورن.تهش هم سرطان میگیرن.البته سوسیس گوشت گربه.
آخرین اخبار