فرانسه امروز (شنبه) ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را با برنامه بلندپروازانه «اروپای قدرتمند و مستقل» برای مدت شش ماه بر عهده گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، فرانسه، امروز (شنبه) ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به مدت شش ماه از اسلوونی که از اول ژوئیه ریاست شورای اروپا را بر عهده داشت تحویل گرفت و قرار است در نیمه دوم سال به جمهوری چک این مسئولیت را تحویل دهد.

این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی فرانسه در همین بازه زمانی برگزار خواهد شد و جهان با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در پی شیوع سویه امیکرون مواجه است.

همزمان با تحویل ریاست اتحادیه اروپا از اسلوونی، برج ایفل و کاخ الیزه به رنگ آبی، رنگ اروپا درآمد. به این مناسبت، در هفته نخست ژانویه نیز ده‌ها بنای نمادین دیگر در سراسر فرانسه به رنگ آبی درخواهد آمد.

مکرون نهم دسامبر اعلام کرده بود که اروپا باید در جهان، قدرتمند، کاملا مستقل، آزاد در انتخاب هایش و تعیین کننده سرنوشتش باشد.

شورای اتحادیه اروپا نماینده منافع ۲۷ کشور عضو این اتحادیه در برابر کمیسیون و پارلمان اروپا است. ریاست شورای اتحادیه اروپا نشست‌های وزیران را تشکیل می‌دهد، دستور کار تعیین می‌کند و مذاکرات را هدایت می‌کند؛ بنابراین فرانسه برای مدت شش ماه از قدرت نفوذ قابل توجهی برای پیشبرد برخی توافق‌ها بین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برخوردار خواهد بود، هر چند که این مسئولیت چارچوب خاصی دارد و مستلزم بی طرفی است.

مکرون ریاست نشست‌های شورای اروپا را بر عهده نخواهد گرفت و این نقش به شارل میشل بلژیکی واگذار خواهدشد، اما می‌تواند در مذاکرات تاثیرگذار باشد.

این در حالی است که اروپا درگیر موضوعات مختلفی است و درگیری بین روسیه و اوکراین گرفته تا بحران اقتصادی در این قاره در پی شیوع مجدد ویروس کرونا اوضاع را در اروپا تیره و تار کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار