به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، یلدا راهدار در جلسه پنجاه و یکمین شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، با ارائه گزارش ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور مرتبط با محیط کسب و کار در سال ۹۹، گفت: بر این اساس بین ۴۴ دستگاه اجرایی، سازمان و نهاد مورد پرسش در این طرح در سال ۱۳۹۹، فعالان اقتصادی مشارکت کننده در این طرح، از سه دستگاه سازمان بهزیستی کشور، سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیشترین میزان رضایت و از سه دستگاه بانک مرکزی، شهرداریها و سازمان تامین اجتماعی کمترین میزان رضایت را اعلام کردند.
او گفت: بر اساس نتایج طرح در سال ۱۳۹۹، میزان رضایت فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی از عملکرد دستگاههای اجرایی در مقایسه با رضایت فعالان اقتصادی در بخشهای خدمات و صنعت، بهتر ارزیابی شده است.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس گفت: بر اساس یافتههای این طرح در سال ۱۳۹۹، دستگاههای اجرایی در سه استان مرکزی، ایلام و مازندران، به ترتیب بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را جلب کردهاند و در مقابل دستگاههای اجرایی در سه استان تهران، خوزستان و کرمانشاه کمترین میزان رضای فعالان اقتصادی را به خود اختصاص دادهاند.
راهدار با اشاره به وضعیت استان فارس در این گزارش اضافه کرد: استان فارس در میانگین شاخص ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی در سال ۱۳۹۹ با میانگین شاخص ۴.۶ و ۱۰ پله تنزل رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داده است که این آمار در سال ۱۳۹۸ با عدد ۴.۳۳، در جایگاه ششم بوده است.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس گفت: در مولفه اول، سهولت در فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات، استان فارس رتبه هفدهم قرار گرفته و نسبت به سال گذشته ۸ پله تنزل یافته است.
راهدار گفت: در مولفه دوم، کیفیت رسیدگی به درخواستهای قانونی مراجعه کنندگان، استان فارس در جایگاه بیستم قرار گرفته و نسبت به پارسال ۱۲ پله تنزل یافته است.
او با بیان اینکه استان فارس در مولفه سوم، نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم ارباب رجوع، جایگاه چهاردهم قرار گرفته و نسبت به پارسال ۸ پله تنزل یافته است، گفت: همچنین در مولفه چهارم، شفافیت و اطلاع رسانی در زمینه نحوه ارائه خدمات، استان فارس در جایگاه شانزدهم قرار گرفته و نسبت به سال گذشته ۷ پله تنزل داشته است.
راهدار گفت: بر اساس یافتههای طرح در سال ۱۳۹۹، اتاقهای بازرگانی، تعاون و اصناف ایران به ترتیب بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را جلب کردهاند و فعالان اقتصادی از اتاق بازرگانی نه تنها در میانگین کل شاخص ارزیابی عملکرد از دو اتاق تعاون و اصناف رضایت بیشتری داشتهاند بلکه این رضایت در بخشهای خدمات، صنعت و کشاورزی نیز بیشتر بوده است.
راهدار گفت: مطابق با ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اتاقها موظف هستند به منظور اطلاع سیاست گذاران از وضعیت محیط کسب و کار در کشور، شاخصهای ملی محیط کسب و کار در ایران را تدوین و اعلام کنند.
او گفت: مطابق با همین ماموریت، مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران پس از ۱۴ دوره اجرای طرح پایش ملی محیط کسب و کار و معرفی مهمترین موانع و مشکلات فعالان اقتصادی کشور و ارائه شاخصهای ملی، استانی، بخشی و فعالیتی به صورت فصلی، اقدام به برنامه ریزی برای جمع اوری اطلاعات و محاسبه شاخص ملی ارزابی عملکرد دستگاههای اجرایی مرتبط با محیط کسب و کار کرد تا علاوه بر رصد وضعیت مولفههای موثر بر فضای کسب و کار، میزان رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاههای اجرایی برای بهبود محیط کسب و کار را نیز مورد ارزیابی قرار دهد.
این فعال اقتصادی گفت: برای اینکه تمام فعالان اقتصادی عضو یکی از ۳ اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف، امکان انتخاب شدن برای شرکت در طرح را داشته باشند از روش نمونه گیری متناسب با متغیرهای موجود در طرح استفاده شده است تا استخراج، انتشار داده و ارائه نتایج حاصل از مبنای دقیق آماری برخوردار باشد.
انتهای پیام/