مدیرکل سازمان زمین شناسی اصفهان گفت: با پیشرفت خزنده و سریع پدیده فرونشست، برآورد می‌شود نقش جهان تا ۴۶ سانتی‌متر نشست کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رضا اسلامی مدیرکل سازمان زمین شناسی اصفهان گفت: در حالی که میزان متوسط فرونشست در جهان، سالیانه چهار میلی‌متر است این رقم سال ۹۹در اصفهان به ۱۸۵ میلی‌متر رسید و با این روند پیش بینی می‌شود نقش جهان  تا ۴۶ سانتی‌متر و دشت حبیب‌آباد هم ۱۸۱ سانتی‌متر فرونشست کند.

وی این خبر را در وبینار فرونشست اصفهان اعلام کرد و گفت: فرونشست رابطه مستقیمی با میزان برداشت آب دارد.

میزان برداشت آب در اصفهان از سال ۷۹ و زمانی که جریان دائمی زاینده رود قطع شد افزایش یافت. در دو دهه گذشته کشاورزان با حقابه یا بدون حقابه ناچار به حفر چاه‌های بیشتر و عمیق‌تر شدند. امری که به گفته کارشناسان سرعت فرونشست را دو برابر کرد.

یکی از دلایل اصلی کاهش آب سفره‌های زیرزمینی در اصفهان کاهش بارش هاست. در این زمینه نوید حاج بابایی معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در سال زراعی گذشته بارش در استان اصفهان ۱۰۸ میلیمتر بود که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافت.

سازمان زمین شناسی در سال ۹۵ با استفاده از تصاویر رادار پیشینه نرخ فرونشست را ۹۵ میلی‌متر اعلام کرد. این میزان برای سال‌های ۹۶و ۹۸ به ترتیب ۱۰۰ و ۱۸۵ میلی‌متر بود.

علی بیت‌الهی رئیس بخش لرزه شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان در وبینار فرونشست اصفهان گفت: براساس برآورد از برهم‌نهی استان‌ها و زون‌های فرونشست، در میان استانها، تهران، اصفهان، کرمان و خراسان رضوی و در میان شهر‌ها اصفهان، پرخطرترین مناطق در فرونشست هستند.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.