سرهنگ مصطفی زینیوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر عدم توجه کافی به جلو توسط رانندگان در تصادفات، وجود تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر است، تابلوها به عنوان منبع قوه حواس پرتی شناخته می شوند اما در مقایسه با سایر انواع مزاحمت ها مانند ارسال پیامک و یا صحبت کردن با موبایل در حین رانندگی، توجه کمتری به آن شده است.
به گفته رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، تابلوهای تبلیغاتی در کنار جاده را می توان نوعی به هم ریختگی محیطی در نظر گرفت که الگوهای حرکتی چشم رانندگان را طبیعتا تحت تاثیر قرار می دهد و مختل می کند و در تصمیم گیری های راننده هم مشکلاتی را پدید می آورد.
سرهنگ زینی وند گفت: اکثر مطالعات در این زمینه بی نتیجه مانده ولی یک روند ظهور در ادبیات وجود دارد که نشان می دهد تبلیغات و بنرها می تواند خطر تصادف را افزایش دهد. همچنین حتما باید تمام مراحل نصیب تابلوهای تبلیغاتی تابع ضوابط و مقررات شورای عالی ترافیک باشد.
طبق گفته رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، یکی از ضوابط مهم، محل نصب این تابلوها است که نصب بنر در میانه راه ها و تقاطعات غیرهمسطح، ورودی و خروجی ها ممنوع است و نور پردازی تابلوها نباید به صورت چشمک زن باشد و باید به صورت ثابت باشد، نورپزدازی در پشت این تابلوها ممنوع است زیرا ممکن است موجب جلب توجه شود.
سرهنگ زینی وند گفت: تابوهای تبلیغاتی که چراغ های قرمز، سبز و زرد دارند در مجاورت تقاطع ها باید به صورتی باشد که مانع عملکرد چراغ های راهنمایی و رانندگی و دوربین ها نشود که همه اینها در مقررات دیده شده است.با توجه به اینکه یکی از علل شایع تصادفات عدم توجه به جلو است، در بحث تابلوهای تبلیغاتی باید توجه و دقت بیشتری انجام شود تا موجب انحراف ذهنی راننده نشود.
یوناتن بت کلیانماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفته بود، خوابآلودگی، حواس پرتی راننده، سرعت زیاد، بیاحتیاطی، ایمنی پایین خودروهای ما و غیره خود عوامل بروز سوانح رانندگی است، حال اگر نصب تابلوهای تبلیغاتی در آزادراهها هم متعدد باشد و افزایش یابد نظیر آزادراه کرج-تهران، این خود عامل دیگر بروز سوانح رانندگی میشود و نصب تابلوهای تبلیغاتی با فاصله نزدیک به یکدیگر در مسیرهای آزادراهی و بزرگراهی عامل بروز تصادفات است.
انتهای پیام/