مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت:میزان مصرف کود‌های یارانه‌ای در کشور هیچگاه دچار پرمصرفی نبوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید رسولی مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: میزان مصرف کود‌های یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه طی سال‌های اخیر به استناد آمار و اطلاعات موثق، هیچگاه دچار پرمصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب بوده است.

او گفت: همه ساله در ابتدای امسال، مؤسسه تحقیقات خاک و آب نیاز کشور به انواع کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه را به وزارت متبوع اعلام و وزارتخانه نیز کود‌های مورد نیاز و مقادیر آن‌ها را در همین چارچوب به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ می‌کند.

رسولی میزان نیاز کشور به کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه را وفق ابلاغ مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور به طور متوسط ۴.۵ میلیون تن در سال برشمرد و گفت: طی یک دهه اخیر، مصرف سالیانه کود‌های مذکور هیچ گاه به ۳ میلیون تن نرسیده است.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: با وجود مصرف پایین کود‌های فسفاته و پتاسه در کشور در سال‌های گذشته، با ۵ برابر شدن قیمت کود‌های مذکور از ابتدای سال ۱۳۹۹ به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، میزان مصرف این دو نوع کود مجدداً کاهش یافته که با مقادیر توصیه شده از سوی مراکز تحقیقاتی فاصله بیشتری پیدا کرده‌اند و با توجه به نقش و تأثیر بی‌بدیل کود‌های مذکور در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و ارتقای سطح سلامت جامعه، هم اکنون کم مصرفی در کود‌های فسفاته و پتاسه به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است.

او با اشاره به اینکه در کود اوره نیز دچار پرمصرفی نیستیم، گفت: میزان ازت توصیه شده مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور سالانه بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن بوده که به طور متوسط مصرف کود اوره در کشور طی یک دهه اخیر همواره کمتر از ۲ میلیون تن در سال است.

رسولی گفت: بیشترین میزان مصرف کود اوره در سال ۱۳۹۹ نیز بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن کمتر از مقادیر توصیه شده از سوی مؤسسه تحقیقات خاک و آب بوده است و در کود اوره نیز ما دچار پرمصرفی نیستیم.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در خصوص کیفیت کود‌های شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: فرایند تامین، توزیع و مصرف کود‌های تدارک شده از سوی دولت در چارچوب سامانه کنترل کیفی و با نظارت کامل انجام شده که از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است و چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد به طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می شود.

او نتایج مثبت حاصل از آزمایش‌های مستمر مؤسسات تحقیقاتی و نظارتی از انبار‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را مؤید کیفیت بالای کود‌های تدارک شده توسط دولت دانست و با اطمینان‌ بخشی به آحاد مردم از کشاورزان درخواست کرد که کود‌های مورد نیاز خود را از شبکه رسمی فروش به ویژه شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تهیه کرده و در مصرف آن‌ها نیز دستورالعمل‌های فنی ابلاغی را مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار