باشگاه خبرنگاران جوان - به گفته سیدحمید حسینی، فروش قیر و روغن در منطقه جنوب غرب آسیا، تقریبا قابل رقابت با محصولات ایران نیست؛ زیرا، کمتر پالایشگاهی در این منطقه یافت میشود که بتواند ماده اولیه برای روغن پایه یا قیر را تولید کند.
پالایشگاههای ایران در زمان احداث، به نحوی طراحی شده اند که بتوانند سوخت مایع نیروگاهی (مازوت) را فرآوردههای نفتی سنگین تولید کنند، اما با توجه به توسعه صنعت گازرسانی و استفاده حداکثری نیروگاههای کشور از گاز طبیعی، این فرآوردههای سنگین که حدود ۳۰ درصد از ظرفیت پالایشگاهای را به خود اختصاص داده اند، برای تولید قیر و روغن استفاده میشوند و ایران در تامین ماده اولیه این محصولات، کمبودی ندارد.
سالانه نزدیک به ۶ تا ۶.۵ میلیون تُن ماده اولیه قیر (وکیوم باتوم) در پالایشگاههای کشور تولید میشود که بین ۴ تا ۴.۵ میلون تُن از آن به مصارف صادراتی و ارزآوری برای کشور میرسد.
نزدیک به دو سال است که ایران، بازار ۳۰۰ میلیون دلاری قیر کشورهایی نظیر ترکیه، گرجستان، یونان و ارمنستان را از دست داده؛ این را داود محمدی رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران، گفته و علت آن را توقف صادرات قیر حدود ۳۳ شرکت قیرساز شمال غرب کشور به علت مسائل سیاسی عنوان کرده بود.
مسعود مؤذن یکی دیگر از اعضای این انجمن نیز گفته بود: طبق قانونی که در ترکیه به تصویب رسیده، وزارت تجارت این کشور، واردات قیر به ترکیه از همه کشورها را ممنوع کرده، اما طبق یک بند که در همان قانون وجود دارد، یک کمیسیون با پیشنهاد وزارت تجارت ترکیه، میتوانست استثنا هم قائل شود. بنابراین، این مسئله نیاز به رایزنیهای اقتصادی مسئولان با ترکیهایها دارد.
در حال حاضر به علت این قانون، ترکیه علاوه بر این که اجازه واردات قیر ایران به این کشور را نمیدهد، از ترانزیت قیر ایران به کشورهای دیگر از خاک ترکیه نیز جلوگیری کرده و بازار شرکتهای حمل و نقل داخل از مسیر ترانزیت قیر مختل شده است.
عراق تنها کشوری است که تاکنون موفق شده با رایزنیهای سیاسی و اقتصادی، از بند استثنای قانون ممنوعیت واردات قیر به ترکیه استفاده کند و صادراتش به این کشور و ترانزیت از مسیر آن را ادامه دهد.
انتهای پیام/