آمار‌ها نشان می‌دهد ۴۵ درصد از مردم اصفهان مطالعه غیردرسی دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان- کتاب از اولین و ماندگارترین محصولات فرهنگی جوامع بشری است و همچنان در عصر فناوری‌های نوظهور دانش، فرهنگ، هنر، تجربه و نویسنده را به مخاطبان زیادی منتقل می‌کند.

کتابخوان‌ها خوب می‌دانند چه کالایی ارزشمندی در اختیارشان است و شاید جمعیتشان زیاد به نظر نرسد، اما هواداران پروپاقرصی برای یار مهربان هستند.

در برنامه ریزی‌های فرهنگی مطالعه هنوز آنقدر اهمیت دارد که با طرح‌های متنوع و در نظر گرفتن امکانات مختلف تلاش می‌شود مردم را به کتابخوانی ترغیب کرد.

هدف این تلاش‌ها آن است که افراد بیاموزند هرقدر هم پرمشغله باشند دقایق آزادی دارند که می‌توانند با کتابخوانی پر و به تقویت دانسته‌های خود کمک کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد ۴۵ درصد مردم اصفهان مطالعه غیردرسی دارند.

اولین گام افزایش سرانه مطالعه، ایجاد انگیزه بین شهروندان

امیر هلاکویی سرپرست اداره کل کتابخانه عمومی استان اصفهان اقدامات این اداره کل برای افزایش سرانه مطالعه کتاب را به سه دسته تقسیم بندی کرد و گفت: دسته اول اقداماتی برای ایجاد انگیزه کتابخوانی بین شهروندان است تا کتاب را نه به عنوان کالای تشریفاتی بلکه به عنوان راهکار برای برون رفتن از مشکلات ببینند.

وی گفت: در این زمینه تلاش شده کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی تبدیل شوند و میزبان نشست‌های کتابخوانی، جلسات نقد و بررسی، گروه‌های مطالعاتی کانون‌های ادبی، قرآن و نهج البلاغه، قصه‌گویی و ... باشند.

مطالعه کتاب

سرپرست اداره کل کتابخانه عمومی استان اصفهان می گوید: با وجود کاهش فعالیت‌های اجتماعی در دوران همه گیری کرونا، از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ جشنواره با حدود ۲۳ هزار برنامه فرهنگی بر بستر فضای مجازی اجرا شده است.

به گفته هلاکویی "بام کاغذی" با موضوع بررسی و تحلیل دفاع مقدس، "پاتوق شیشه ای" با رویکرد بررسی موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مرتبط با کتاب و "کیمیای دانایی" در قالب کارگروه‌هایی مثل تاریخ، جغرافیا، روانشناسی، کارآفرینی، جنگ تحمیلی و ورزشی از مهمترین برنامه‌های ایجاد انگیزه کتابخوانی بین شهروندان بوده است.

دومین گام افزایش سرانه مطالعه، تسهیل دسترسی به کتاب

وی گفت: دسته دوم اقدامات با هدف آسان کردن دسترسی مردم به کتاب بوده، بنابراین تلاش کردیم در شهر‌ها یا محله‌های فاقد کتابخانه، با وجود کمبود امکانات و منابع مالی، با همکاری شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، خیران و خود مردم، کتابخانه دایر کنیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: با همین رویکرد در سه سال اخیر بیش از ۳۰ باب کتابخانه در شهر‌هایی مانند شاپورآباد، ایمانشهر و سده لنجان و محلاتی همچون سروستان شهرضا دایر شده و تا پایان سال هم پنج کتابخانه در تیران و کرون، نایین، برخوار، کاشان و مسکن مهر فولادشهر افتتاح می‌شود.

کتابخوانی

سومین گام افزایش سرانه مطالعه، با فعالیت‌های آموزشی و مهارت محور

هلاکویی گفت: در سومین دسته از اقدامات خود از چگونگی انتخاب کتاب تا نقش مطالعه در زندگی و تاثیر مطالعه را به شهروندان آموزش می‌دهیم.

وی گفت: با توجه به ادامه محدودیت‌های ناشی از همه گیری بیماری کرونا آموزش‌های مهارت محور در فضای مجازی ارائه می‌شود.

در اصفهان، نابینایان هم بی کتاب نمی‌مانند

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: با رویکرد دسترسی همه گروه‌ها به امکانات مطالعه، کتابخانه روشندلان ولیعصر دایر شده که دارای اتاق آکوستیک است و ۷ تا ۱۰ هزار جلد کتاب صوتی در آن تهیه شده است.

هلاکویی گفت: علاوه بر نابینایان اصفهانی، روشندلان استان‌های دیگر را هم می‌توانند با جستجو در نرم افزار "سامان" کتاب مورد نظر خود را پیدا کنند تا روی دی وی دی، رایت و از طریق پست به صورت رایگان برای آنان ارسال شود.

کتاب نابینایان

وی گفت: در برخی از کتابخانه‌های دیگر مثل کتابخانه‌های زرین شهر و گلپایگان نیز امکان استفاده نابینایان از کتاب فراهم شده است.

گرانی عامل کاهش سرانه انتشار کتاب

حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: به طور متوسط آمار کتاب مجوز گرفته و منتشر شده هر سال ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابدد، اما به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن‌ها گرانی عوامل تولید و کاهش سرانه خرید است، شمارگان کتاب چاپ شده در یک دهه گذشته از هزار یا دو هزار عنوان، به چند صد و حتی کمتر کاهش یافته.

وی گفت: شمار کتاب منتشر شده در استان از آبان سال ۱۳۹۹تا آبان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۹۸۲ عنوان کتاب بوده.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان می گوید: در استان اصفهان ۴۷۲ چاپخانه در همه رسته‌ها، ۳۵۷ ناشر فعال، ۱۴۰ کتابفروشی در شهر اصفهان و ۱۷۵ کتابفروشی در شهرستان‌ها شمارش شده است.

معتمدی گفت: بر اساس داده‌ها ۴ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۹۲۰ جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی زیر پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و یک میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب و رکورد اطلاعاتی شامل مقاله، پایان نامه و پژوهش در کتابخانه‌های شهرداری اصفهان موجود است.

وی گفت: کتابخانه‌های دانشگاه‌های استان بیش از ۳ میلیون جلد و کتابخانه‌های حوزه علمیه اصفهان بیش از یک میلیون جلد کتاب دارند.

کودکان و نوجوانان، کتابخوان‌ترین گروه سنی

فرحناز علیزاده مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری سرزمین قصه‌های کهن گفت: به دلیل اقدامات فرهنگی مدارس و کار‌هایی که خانواده‌ها برای تشویق فرزندانشان به خواندن کتاب انجام می‌دهند، بیشترین سرانه مطالعه در اصفهان را کودکان و نوجوانان دارند.

۴۵ درصد از اصفهانی‌ها کتابخوانند

وی گفت: در سال‌های اخیر کتاب‌های فراوانی چاپ و ترجمه شده و در واقع گروه سنی کودک و نوجوان به عناوین متنوعی برای مطالعه دسترسی دارند.

مدیر مسئول این موسسه فرهنگی هنری گفت: با وجود افزایش قیمت کتاب، خانواده‌ها همچنان بر کتابخوانی فرزندان شان تاکید دارند و این برای نویسندگان و ناشران کتاب خبر خوبی است.

انسان موجودی محدود به زمان، مکان، مرز‌های جغرافیایی و تجربیاتش است و کتاب دروازه‌ای که این محدودیت‌ها را از بین می‌برد.

با وجود افزایش کاربرد شبکه‌های اجتماعی کتاب برای افرادی که ارزشش را شناخته اند همچنان اولین انتخاب است، چون فضای مجازی اطلاعاتی سطحی، اما کتاب داشته‌هایی عمقی را منتقل می‌کند.

برای آشتی دادن انسان قرن شبکه‌های مجازی با کتاب کار‌های زیادی شده، اما همچنان سرانه مطالعه مطلوب نیست.

با وجود اینکه همه آگاهیم که خواندن کتاب در زندگی مانند معجزه عمل می‌کند، اما بازهم آنگونه که باید با کتاب رفاقت کنیم، رفاقت نمی‌کنیم و این غم انگیزترین حقیقت جهان است.

گزارش از الهه صالحی

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.