مسئول سامانه‌های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: در۹ماه نخست امسال، حدود سه هزارهکتار از باغ ها و اراضی کشاورزی استان اصفهان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

 باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - محمود صالحان، گفت: سامانه‌های نوین آبیاری با اعتبار افزون بر ۹۰ میلیارد تومان اجرا شده است.

به گفته صالحان حدود ۳۰ درصد معادل ۱۲۹ هزار هکتار از اراضی و باغ های استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

مسئول سامانه‌های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، گفت: پیاده سازی سامانه‌های نوین آبیاری دراستان با توجه به نوع سیستم افزایش بهره وری مصرف آب تا ۹۵ درصد بدنبال خواهد داشت.

صالحان گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در شهرستان‌های استان باتوجه به متنوع بودن شرایط آب و هوایی و اقلیم و الگوی کشت ازلحاظ نوع سیستم تفاوت دارد.

صالحان گفت: اجرای سامانه‌های بارانی در شهرستان‌های غربی و سامانه‌های کم فشار در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و سیستم‌های قطره‌ای و تیپ در باغ ها باتوجه به راندمان بالا و ترویج و برگزاری کلاس‌های آموزشی سازمان جهادکشاورزی در بیشتر شهرستان‌ها مورد استقبال قرارگرفته است.

صالحان با بیان اینکه در شرایط فعلی خشکسالی، کاهش بارش‌ها و افت سطح سفره‌های زیرزمینی نیازمند توسعه روش‌های نوین آبیاری در استان هستیم، گفت: از آنجا که استقبال خوبی از سوی کشاورزان برای پیاده سازی این سیستم‌ها وجود دارد اعتبارات و تسهیلات متناسب تخصیص یابد که امسال تا اکنون ابلاغ نشده است.

صالحان گفت: ظرفیت خوبی دربخش مشاوران، پیمانکاران و کارشناسان متخصص همچنین کارخانه‌های تولید لوله پلی اتیلن و اتصالات در این زمینه در استان وجود دارد که علاوه بر نیاز داخلی، استان‌های دیگر را نیز خدمات رسانی می‌کنند.

صالحان با بیان اینکه در حال حاضر تمام شهرستان‌های استان درگیر تنش آبی هستند، اجرای روش‌های نوین آبیاری را به‌عنوان نیاز اساسی منطقه خشک و نیمه‌خشک مرکز کشور از اولویت‌های جهاد کشاورزی عنوان کرد.

صالحان صرفه جویی در مصرف آب، بهبود کیفیت محصول، تسریع رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز وصرفه جویی در مصرف انرژی را از مزایای بکارگیری روش‌های نوین آبیاری برشمرد.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، استان اصفهان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.


منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.