مراکش و چین توافقنامه طرح «کمربند و جاده» که یک طرح سرمایه‌گذاری برای توسعه مسیر‌های تجاری است، به امضا رساندند.

باشگاه خبرنگاران جوان – توافقنامه کمربند و جاده که در سال ۲۰۱۷ طرح ریزی شده، پلی تجاری و زیرساختی ایجاد و آسیا را به اروپا و آفریقا متصل می‌کند.

ناصر بوریتا، وزیر امور خارجه مراکش، و نینگ جیژه، نایب رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین این قرارداد را به صورت مجازی امضا کردند.

بوریتا ضمن قدردانی از همکاری دو کشور گفت که امضای این توافق به عنوان یکی از اولین فعالیت‌های دیپلماتیک در سال ۲۰۲۲ به حساب می‌آید.

وزیر امور خارجه مراکش تاکید کرد که شراکت بین دو کشور دیروز متولد نشده و سابقه روابط دیپلماتیک طولانی مدت و همبستگی قوی بین چین و مراکش گواه شراکت دیرینه طرفین است.

نایب رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین نیز طرح کمربند و جاده را حاوی روحیه صلح و همکاری دانست و از روابط دوستانه و پایدار مراکش و چین تمجید کرد.

ابتکار کمربند و جاده، قراردادی است که هدف آن احیای جاده تاریخی ابریشم در خشکی و دریا با ایجاد پل تجاری و زیرساختی است که آسیا را به اروپا و آفریقا متصل می‌کند. این طرح همچنین به دنبال گسترش حضور شرکت‌های چینی در آفریقا است. مراکش با موقعیت جغرافیایی خود به عنوان پل ارتباطی بین اروپا و آفریقا عمل می‌کند.

کارشناسان این طرح را راهی برای شکاف زیرساخت‌ها بین کشور‌های توسعه‌یافته و کشور‌های در حال توسعه، کمک به رشد اقتصادی و رونق تجارت بین‌المللی می‌دانند. تحلیلگران،  این طرح را که قبلا با نام  «یک کمربند، یک جاده» شناخته میشد، طرحی در راستای توسعه جهانی شدن با الگوی چینی عنوان می‌کنند که قصد دارد نظم اقتصادی جهان را از نو صورت بندی کند و کشور‌ها و شرکت‌ها را در مدار اقتصاد چین قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار