رئیس جمهور قزاقستان به سازمان‌های مجری قانون و ارتش این کشور دستور داد بدون هیچ هشداری به عناصر مسلح شلیک کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان - قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان  اغتشاشگران مسلح را عناصری آموزش دیده و هماهنگ خواند و گفت: «۲۰ هزار مجرم به آلماتی حمله کرده‌اند و یگان ویژه‌ای برای پیگرد آنان تشکیل داده‌ایم.من به سازمان‌های مجری قانون و ارتش دستور دادم که بدون هیچگونه اخطار به عناصر مسلح در اعتراضات سراسر کشور تیراندازی کنند. »

توکایف همچنین از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای پاسخ سریع به درخواست وی در خصوص اعزام نیرو‌های حافظ صلح تشکر و تأکید کرد که نیرو‌های سازمان پیمان امنیت جمعی فقط برای مدت کوتاهی در این کشور خواهند بود.

رئیس جمهور قزاقستان با تاکید بر اینکه مسئولان به مطالبات معترضان قبل از شعله‌ور شدن ناآرامی‌ها توجه کرده‌اند، از وضع اصلاحات خبر داد.

اعتراضات گسترده در آلماتی از اوایل ژانویه آغاز شد. مردم برای مخالفت با افزایش قیمت بنزین به خیابان‌ها آمدند و دست به اعتراض زدند. این ناآرامی‌ها به شهر‌های دیگر سرایت کرد و منجر به درگیری شدید با پلیس، غارت، آتش سوزی و خرابکاری شد.

در آلماتی، پایتخت قدیمی و پرجمعیت‌ترین شهر قزاقستان، صد‌ها نفر به دفتر شهردار و ساختمان قدیمی ریاست جمهوری یورش بردند. گزارش‌های متعددی از حملات علیه افسران پلیس و سربازان وجود دارد. به گفته مقامات قزاقستان، چندین افسر گارد ملی در میان شورش‌های دسته جمعی که طی هفته گذشته در این کشور رخ داد، کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

در پی افزایش ناآرامی‌ها در قزاقستان، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای خواستار حل و فصل مسالمت آمیز اعتراضات از طریق گفت‌وگوی فراگیر بین همه طرف‌ها با احترام به حقوق شهروندان شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۷ دی ۱۴۰۰
اون موقع که از روسیه جدا میشدن باید فکر اینجاهاش رو هم میکردن
آخرین اخبار