مسیر‌های ارتباطی ایلام به عنوان مرکز اصلی تردد زائران سال‌هاست با مشکل مواجه هستند و اگر اعتبارات مورد نیاز این پروژه تامین شود ۱۴۰۱ می تواند پایان کار بهره برداری آن باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام-  استان ایلام در غرب کشور همچنان به عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور به لحاظ امکانات و زیرساخت‌های ارتباطی شناخته می‌شود. در استان ایلام زیرساخت‌های ارتباطی نظیر جاده، فرودگاه و راه آهن ضعیف هستند.

آزادراه پل زال- دهلران- چیلات - نجف و آزاد راه حمیل- ایلام - مهران - کربلا از جمله پروژه‌های زیرساختی وعده داده شده برای توسعه استان بود که هنوز محقق نشده .

این در حالی است که استان ایلام با داشتن بیش از ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، سهم ۱۱ درصدی از منابع نفت و گاز کشور، صادرات سالانه حدود ۲ میلیارد دلار کالا و تردد سالانه بیش از ۴.۵ میلیون زائر به عنوان امن‌ترین و نزدیکترین مرز به کشور عراق و دروازه عتبات عالیات شناخته شده است.

 بهادری گفت: استان ایلام به عنوان حلقه اتصال کشور از طریق حمل و نقل به کشور‌های همسایه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و همین موضوع ضرورت نگاه و توجه ویژه به راه‌های استان را دوچندان کرده است.

عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: اقداماتی طی سال‌های اخیر برای توسعه راه‌های استان انجام شده، اما با محدودیت‌های اقتصادی و منابع مالی که وجود دارد طبیعتاً آن چیزی که مدنظر و مورد انتظار مردم بوده و حق مردم ایلام هم بوده شاید در مقایسه با سایر استان‌ها محقق نشده است.

بهادری گفت: چهار خطه کردن مسیر ایلام - صالح آباد - مهران حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر اعتباراتی که مورد نیاز این پروژه است تخصیص داده شود در بهترین شرایط ممکن پایان سال ۱۴۰۱ می‌تواند به بهره برداری برسد.

۴ خطه کردن مسیر ایلام- صالح آباد - مهران ۷۰ درصد پیشرفت دارد

بهادری گفت: در قانون بودجه محور حمیل - ایلام - صالح آباد - مهران تحت عنوان بزرگراه آمده، اما در بحث پل زال - مورموری - چیلات این مسیر در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تحت عنوان آزادراه آمده، اما اعتباری که برای این پروژه منظور شده حداقلی و در حد مطالعات بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: در حال حاضر انتظارات از این پروژه در حد مطالعات است، ضمن اینکه برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده که این طرح از طریق سرمایه گذاری انجام شود البته از نظر کارشناسی اگر ساخت آزادراه در استان بررسی و وضعیت مالی و اعتبارات خوب باشد، به طور قطع اگر آزادراه انجام شود، کار بسیار خوبی است.

به گفته این مسئول در سفر اخیر رئیس جمهور به استان ۱۵۰ میلیارد تومان برای حذف نقاط حادثه خیز در استان مصوب شده که این اعتبار یک اعتبار مشترک بین راه و شهرسازی و راهداری استان است. از این اعتبار قرار بود که ۵۰ میلیارد تومان سازمان راهداری کشور و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز وزارت نفت تأمین کند.

بهادری گفت: در حوزه راه در استان ایلام حدود ۴۴ پروژه با ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است و بیش از ۹۰ درصد این پروژه‌ها هم فعال هستند.

او گفت: در شرایط اقتصادی فعلی و محدودیت منابع موجود، پیمانکاران پروژه‌های راهسازی استان شاید بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان طلب دارند و به رغم این طلب‌ها در حال کار هستند.

به گفته بهادری در مسیر ایلام - ایوان - اسلام آباد که ۱۲۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان قرار دارد، ۴۰ کیلومتر چهار خطه شده و چهار کیلومتر هم اکنون در دست اجرا است.

 تونل قلاجه در مسیر ایلام - ایوان نیز هم اکنون در مرحله نهایی برای تکمیل بحث روشنایی و تهویه قرار دارد.

او گفت: محور ایلام - حمیل به اسلام آباد ۱۱۲ کیلومتر است که ۵۵ کیلومتر در محدوده استحفاظی استان ایلام قرار دارد، تاکنون حدود ۲۹ کیلومتر آن چهار خطه شده و ۹ کیلومتر در دست اجرا است. ۱۷ کیلومتر هم اکنون با برآوردی بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان در مرحله مناقصه است.

محوره ایلام - بدره - دره شهر – پل دختر نیز ۱۸۵ کیلومتر است که ۱۵۰ کیلومتر در حوزه استحفاظی استان ایلام قرار دارد، قبلاً ۵۰ کیلومتر آن بهسازی و ۱۰ کیلومتر نیز چهار خطه شده است. ۳۹ کیلومتر هم اکنون به صورت چهار خطه در دست اقدام است.

دلخواه گفت: از مصوبات اخیر سفر ریاست جمهوری به استان ایلام، ۵ مصوبه در حوزه راه بوده که یکی از این مصوبات بحث حذف نقاط حادثه ساز است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ایلام گفت: ۵۶ نقطه حادثه خیز در استان وجود داشت که ۳۰ نقطه رفع و ۲۶ نقطه دیگر در استان ایلام وجود دارد، ۶ نقطه حادثه خیز استان هم اکنون در حال رفع است.

به گفته دلخواه۲۰ نقطه دیگر نیز به دلیل محدودیت‌های اعتبار هنوز محقق نشده و امیدواریم طی سال جاری و سال آینده این نقاط حادثه خیز نیز حذف شوند.

یکی از اقدامات بسیار خوب راهداری استان در مسیر ایلام - مهران نصب گاردریل در این مسیر بوده، هر جایی که مسیر چهار بانده شده به فراخور اعتبار نصب گاردریل و نیوجرسی سریع انجام شده است.

او گفت: در خصوص چهار خطه کردن مسیر ایوان به قلاجه به طول ۳۰ کیلومتر تفاهم شد در بودجه سال ۱۴۰۱ تأمین اعتبارات لازم صورت گیرد.

سال‌های زیادی از وعده راه آهن در استان می‌گذرد، اما این پروژه به سرانجام نرسیده است، با توجه به محرومیت‌های استان نیاز است پروژه‌های راهسازی موجود سرعت بخشیده شود.

انتهای پیام / غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.