تحلیلگر سابق سیا فاش کرد ارتش آمریکا به منظور مقابله با تهدیدات پکن ممکن است یک فرماندهی عملیات ویژه در آلبانی باز کرده باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان - به گفته ری مک گاورن، نگرانی واشنگتن از روابط تیرانا با پکن، یکی از دلایل ایجاد فرماندهی عملیات ویژه در آلبانی از سوی ارتش آمریکا است.

به گزارش اسپوتنیک، فرماندهی آمریکا در اروپا (EUCOM) اعلام کرد که در حال ایجاد یک ستاد عملیات ویژه در آلبانی برای تقویت قابلیت‌ها با هدف ثبات منطقه است. این پایگاه قابلیت همکاری بیشتر با متحدان آلبانیایی آمریکا و دسترسی به مراکز حمل و نقل در بالکان را فراهم می‌کند.

شبکه گزارشگری تحقیقی بالکان در تحلیل اخیر، ۱۳۵ پروژه مرتبط با چین به ارزش بیش از ۳۶ میلیارد دلار را در منطقه شناسایی کرده است. این تحلیل انواع پروژه‌ها، از همکاری با شرکت فناوری چینی هوآوی، که از سوی آمریکا به عنوان یک تهدید امنیتی در لیست سیاه قرار گرفته است، تا ابتکارات متالورژی، معدن، انرژی و حمل و نقل را شامل می‌شود.

ایلیر متا، رئیس جمهور آلبانی در دیدار با وانگ یی، وزیر خارجه چین در ماه اکتبر بر پتانسیل بالا برای همکاری‌های مشترک تاکید کرد. خبرگزاری شینهوا پس از دیدار آن‌ها گزارش داد دو طرف برای تقویت مناسبات تجاری به توافق رسیدند. همچنین پکن از آمادگی همکاری با آلبانی برای ایجاد طرح «کمربند و جاده» خبر داد.

ابتکار کمربند و جاده، قراردادی است که هدف آن احیای جاده تاریخی ابریشم در خشکی و دریا با ایجاد پل تجاری و زیرساختی است که آسیا را به اروپا و آفریقا متصل می‌کند. این طرح همچنین به دنبال گسترش حضور شرکت‌های چینی در آفریقا است.

چین از طریق تعدادی توافقنامه امنیتی، پزشکی و فرهنگی دوجانبه علاوه بر اهدای واکسن، نفوذ خود را در منطقه گسترش داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار