باشگاه خبرنگاران جوان - "۱۷۸ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان"؛ آماری که دو شب گذشته بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور آن را اعلام کرد و گفت: دلیل دپوی این حجم از خودرو، نبود یک قطعه است.
داستان خودروهای ناقص و عدم افزایش عرضه خودرو به بازار از طرف خودروسازان مسئله ساز شده و پای ارگانهای قضایی و حقوقی را به این ماجرا باز کرده است.
به گفته دادستان کل کشور به دلیل نیاز مردم به خودرو و کمبودی که در بازار وجود دارد، خودرو سازان هر وسیلهای در اختیار مردم میگذارند و مردم مجبور به پذیرش هستند.
جعفر منتظری گفت: خودروسازان تعهد لازم برای بهبود کیفیت کالا را ندارند به همین دلیل ما در صنعت خودرو مشکلات زیادی داریم. امیدواریم در دولت جدید این مشکلات مطرح و حل شود البته که خودروسازها هم حرفهایی دارند که باید به آنها هم توجه شود.
خداییان، سخنگوی قوه قضاییه می گوید: قرار بود خودروهای دپو شده تا پایان آبان به بازار وارد شوند که چنین نشد. مدعی هستیم این همه خودرویی که در توقف گاهها وجود دارد موجب التهاب در بازار میشود و حبس سرمایه را در آنجا داریم.
برای پیگیری موضوع دپو خودروها، به پارکینگ یکی از خودروسازان رفتیم.
بخت آزما معاون تولید خودرو ایران خودرو گفت: خودروهایی که کف پارکینگ مانده به دلیل نبود یک قطعه الکترونیکی است.
پیرمحمدی مدیر عامل ساپکو نیز گفت: تعداد خودروهایی که کف پارکینگ مانده به دلیل نبود یک قطعه الکترونیکی است که کل دنیا اکنون با این مشکل مواجه هستند.
طبق مشاهدات میدانی خودروهایی که کف پارکینگ ایران خودرو مانده از نظر ظاهری سالم بودند اما طبق گفته معاون تولید ایران خودرو این محصولات به دلیل نبود ریزتراشه ها کف پارکینگ متوقف شده اند.
بعد از پارکینگ ایران خودرو، به سراغ پارکینگ سایپا رفتیم. پارکینگی که حجم زیادی از خودروهای دپو شده در آن وجود داشت و طبق گفته نگهبانی، به تعداد این خودروها هر روز اضافه می شود.
معاون برنامه ریزی جامع تولید سایپا گفت: با تامین ۳۰ هزار دستگاه از قطعات مورد نیاز برای تکمیل حدود ۷۰ هزار دستگاه ناقص موجود در سایپا، این خودروها در حال تکمیل، تجاریسازی و ورود به بازار هستند.
به گفته پروین با وجود مشکلات ناشی از محدودیتهای بین المللی، شرایط کرونایی و اختلال جهانی در تولید برخی قطعات با تکنولوژی بالا نظیر چیپست و IC، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، اقدامات لازم برای تامین بیش از ۱۵۰ هزار قطعه از کسری قطعهسازان توسط شرکت سایپا به عمل آمده و برنامهریزی برای ادامه این روند و تکمیل محصولات باقیمانده اتجام شده است.
بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: بررسیهای انجام شده نشان میدهد از ۹۵ هزار دستگاه خودروی ناقص ایرانخودرو بیش از ۹۱ هزار دستگاه به دلیل ریزتراشه ها در پارکینگ این خودروساز دپو شده است؛ بنابراین بیش از ۹۶ درصد محصولات ناقص ایرانخودرو به دلیل نبود ECU امکان تجاری شدن نداشتند.
به گفته میرمحمدی از دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا نیز خبر میرسد که از مجموع ۴۵ هزار خودروی ناقص، بیش از ۳۸ هزار دستگاه خودرو یا به عبارت دیگر حدود ۸۵ درصد خودروهای دپویی این شرکت به دلیل کمبود ECU در پارکینگ این خودروساز معطل ماندهاند.
از آنجا که ریزتراشهها در قطعات الکترونیکی خودرو مانند ECU مورد استفاده قرار میگیرد و در حال حاضر بیش از ۱۲۹ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان به دلیل نبود این قطعه زمینگیر شده اند، بنابراین بحران ریزتراشهها به نوعی تبدیل به چالش اصلی شرکتهای خودروساز داخلی در خطوط تولید شده است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: همکاران ما مدعی هستند اگر این خودروها به دلیل نقص قطعات خودرو توقف دارند، چرا وقتی قیمت خودروها افزایش مییابد تعداد این خودروها کاهش پیدا میکند؟
به گفته خدائیان مدیران خودروساز به مراجع قضایی فرا خوانده شدند و منتظر هستیم توضیحات این افراد کامل شود و اگر توضیحات قانع کننده نباشد پرونده آنها در محاکم قضایی تشکیل خواهد شد. وزیر صمت هم یک زمان بندی را تعیین کرده و خواهش ما این است که وزیر جدیتر به این مسئله ورود پیدا کند و افراد را مورد بازخواست قرار دهد و مانع التهاب بازار در این زمینه شوند.
نمایندگان مجلس نیز دلیل این کار خودروسازان را تشنه نگه داشتن بازار خودرو می دانند و می گویند تا زمانی که عرضه به بازار افزایش نیابد بازار ملتهب خواهد بود. طبق قانون خودروسازان باید قبل از پیش فروش به فکر تامین قطعات خودرو باشند.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
انتهای پیام/
ECU چیست؟ ECU قطعه ای است که جلوی ماشین نصب می کنند. و شب ها جلوی ماشین را روشن می کند؟
هم وطن های عزیز بیاید متحد بشیم و ماشین صفر نخریم
یکبار هم صدا باشیم ، یکبار همدل باشیم
تا حالا نشده ما ایرانی ها گرانی رو تحریم کنیم و نخریم
ظلم پابرجا باقی نمی ماند
خدا لعنتشون کنه خائنین به تمام معنا
یک
کرباسین
اگر خودروی های دست مردم الان در این قطعه مشکل پیدا کنند چطوری تامین میکنند ؟ خب قطعا از بازار سطح شهر
پس ماشینهای دست مردم در پارکینگ منزلشان متوقف میشود
بابا نخریم دیگه نخریم خودمون مقصریم
به نظرم جزء ماشین های نقص دار هست
باید بیشتر فک کنم
الان وقتشه رهبر عزیزمون به داد ملت مظلوم برسه
و با یه دستور واردات خودرو بدون هزینه گمرک لطف بزرگی به ملت کنن.
آقا یکی از کارکنان داخلی سایپا با اطمینان میگم که میگفت 3 انبار زیر زمینی پر این قطعه هست پلمپ شده تا قیمت ماشینا به انفجار برسه تا بیرونشون بیارن نصب کنن
جمع کنید بساطت دروغ گفتن رو ،همه میدونن این بهونه هست تا قیمت حلب هاتون رو بالا نگه دارید
اگر اینجور بود که الان باید نصف این ماشین هایی که تو خیابون هستن به دلیل خرابی و نبود قطعه متوقف میشدن..
....
به شعور مردم توهین نکید
تکلیف روشن است
دولت اجازه مونتاژ خودرو را به مردم بدهد و پلیس هم با مردم همکاری کند و پلاک صادر کند
هر ایرانی با کد ملی یک خودرو مونتاژ کند و پلاک بگیرد.
ساده تر بگم، اگه نیست که کلا نباید باشه، اگه هست پس چرا میگن نیست
اما وقتی کاربه جاهایی میکشد که خودروسازها برای سود بیشتر حتی حاضر به فکر کردن هم نیستن و علاوه بر دست در جیب مردم داشتن فاتحه شعور مردم را نیز میخوانند و کاملن رو بازی میکنند و قوانین مسولین و... درخدمتشان است نیازی به هیچ توضیح حرکت یا واکنشی ندارند کارخود میکنند و سود خود میبرند
دلم برای اینکه فکر میکردم با شعورم و خودروسازی پیچیدگی دارد و من باید هزینه اش را بدهم تا پیشرفت کنیم تنگ شده حالا که میبینم دیگر ذره ای جیب من منطق من تحلیل من شعور من وضع من حال من و.... من هیچ ارزشی برای خودروساز و... ندارم
نمیگویم در مورد خودم چه فکر میکنم
کاش میشد جایی از انسان بودن و فهمیدن استعفاء داد
ایرانخودرو و سایپا پدر ملت رو درآوردن اگر تولیدات این دو شرکت وارد بازار بشه که یه پراید نمیشد 200 میلیون . این دو شرکت هدفمندانه پشت گرانی خودرو هستند . تمام
به خاطر خدا...
مراکز تزریق (خودرویی ها... و 24 ساعته ها... ) را دوباره زیاد کنید!!!!!!
دروغ. دروغ..
جلو واردات خودروهای لوکس را بگیرید
چون ارق ملی و مشتری مداری ندارند.از دنیا هم حداقل ۵۰ سال عقب هستید .
موندم توی مغازه ها ECU هست ولی توی کارخونه کمبوده؟
بریم بخریم ببریم برای خودرو ساز های بیچاره
خودرو سازان با هربهانه علیه مردم مستضعف حقه میزنند
وزارت نیرو و وزارت دفاع و وزارت نفت و وزارت صنعت و وزارت راه و دیگران میتوانند خود قطبهای بزرگ خودروسازی داشته باشند و به رشد و پیشرفت و استقلال و خودکفایی خود و کشورشان کمک کنند.