معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روند واکسیناسیون گفت: با توجه به فعالیت و تولیدات واکسن سازان، به زودی ایران از واردات واکسن کرونا بی نیازخواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - یونس پناهی گفت: ساخت و تولید پلتفرم‌های مختلف واکسن کرونا در ایران دنبال می‌شود.

یکی از پلتفرم‌های ساخت واکسن کرونا از ابتدا بر پایه ویروس کُشته شده بود که سینوفارم از مشهورترین و معروف‌ترین آن‌هاست.

واکسن برکت با ساختار مشابه سینوفارم، مجوز‌های لازم را دریافت و مورد استفاده گسترده مردم قرار گرفت.

دومین واکسن بر پایه پروتئینی است که پاستوکووک از این نوع می باشد و  با اخذ مجوز‌های سازمان غذا هم اکنون در حال استفاده است.

مطالعات برای تولید سومین واکسن "اسپایکوژن" در حال انجام است و نتایج آن به احتمال قوی تا پایان امسال مشخص و به‌عنوان یک واکسن موفق عرضه می‌شود.

در کنار آن واکسن MRNA به‌عنوان واکسن پیشرفته استفاده می‌شود که در کشور‌های غربی با عنوان مُدرنا و فایزر در حال عرضه است که پلتفرم مشابه دارد و هم اکنون در مرحله نخست قرار دارد.


بیشتر بخوانید


با نگاه مثبت مردم به فرآورده‌های داخلی می توان از این واکسن استفاده کرد و شرکت‌های تولیدکننده با رعایت استاندارد‌ها این واکسن‌ها را به صادرات برسانند.

اولویت تولید واکسن کرونا برای تامین نیاز داخل و بی‌نیازی کشور از وارات است و تا زمان رفع کامل نیاز درون کشور، صادرات واکسن از ایران به کشور‌های دیگر انجام نمی‌شود.

با توجه به سیاست کلان کشور، تزریق مرحله سوم واکسن علیه ویروس کرونا در اولویت است.

از ۲ سال قبل و در دوران شیوع ویروس کرونا، نیاز به دانشگاه‌های فناور در کشور احساس شد که از طریق تشکیل شرکت‌های فناوری و پارک‌های علم و فناوری فاصله بین علم و صنعت پُر شد.

در همین راستا دانشگاه‌های بزرگ کشور وارد این مرحله شدند و درصد قابل‌توجهی از دارو‌های نوترکیب را به بازار عرضه کردند.

دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد زیرساخت‌های خوبی در حوزه دانش‌بنیان دارد که باید به آن‌ها کمک شود تا بتوانند محصولات خود را تولید و وارد کشور کنند.

هم‌اکنون ۱۲ دانشگاه کشور دارای شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری است که برای افزایش آن از دانشگاه‌های دارای زیرساخت حمایت می‌شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌دنبال هدایت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت و سوی تولید محصولات نیازمحور است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مرکز رشد، فنآوری سلامت و پژوهشکده علوم پایه سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد  بازدید کرد.

انتهای پیام/خ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار