مدیرعامل گروه پتروپارس از ابلاغ رسمی ۲ قرارداد مهم برای تسریع در توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر- طرح توسعه فاز ۱۱، آخرین طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی است که در قالب مدل جدید قرارداد‌های نفتی (IPC) در سال ۱۳۹۶ به کنسرسیوم شرکت‎‌های «توتال» فرانسه، «CNPCI» چین و پتروپارس واگذار شد، اما به‌دلیل تحریم‌‎های بین‎‌المللی و خروج و انصراف شرکای خارجی، سرانجام مهر۱۳۹۸ اجرای این طرح به شرکت پتروپارس واگذار شد.

مدیرعامل گروه پتروپارس می‌گوید: ۲ قرارداد مربوط به این فاز شامل اجرای خط لوله دریایی، همچنین انتقال، اصلاح و نصب سکوی تولیدی در موقعیت SPD۱۱B ابلاغ شده که با ابلاغ آن‌ها، فعالیت‌‎های مهندسی، خرید و اجرای متناسب با این ۲ قرارداد از ابتدای دی‌، به‌طور رسمی آغاز شده است.

به گفته حمیدرضا مسعودی، به‌منظور اجرای هرچه سریع‌تر انتقال و نصب سکوی تولیدی به موقعیت ۱۱B، پس از بررسی و مطالعات لازم، این کار به یک شرکت ایرانی واگذار شده است. همچنین شرکت پتروپارس کالا‌ها و تجهیزات مورد نیاز را خریده است تا طرح طبق زمان‌بندی اجرا شود.

او می‌گوید: پس از به تولید رسیدن چاه‌‎ها، با راه‌اندازی این خط لوله، گاز و میعانات گازی تولیدشده در مرحله نخست به مقدار روزانه حدود ۱۱ میلیون مترمکعب، به تأسیسات خشکی فرآورش در منطقه پارس ۲ انتقال می‌‎یابد.


بیشتر بخوانید


به گفته مسعودی، پتروپارس در حمایت حداکثری از تولیدکنندگان و پیمانکاران ایرانی جدی است و تاکنون ۸۳ درصد قرارداد‌ها در بخش‌های مختلف شامل تأمین تجهیزات و خرید خدمات با شرکت‎‌های داخلی امضا شده و تلاش بر این است که در ادامه نیز این مقدار افزایش یابد.

پیش‌بینی می‎‌شود با اجرای بخش نخست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، روزانه ۲ میلیارد فوت‌مکعب گاز (۵۶ میلیون مترمکعب) و ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.