بخشی از آنچه در مجلس ۱۹ دی ۱۴۰۰ گذشت؛

دولت در ارائه بودجه شاهکار کرده است/ امکان صفر شدن کسری بودجه در یک سال وجود ندارد

مجلس امروز لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت را در نشست علنی تصویب کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان- نشست علنی امروز مجلس برای بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۱ در مجلس آغاز شد و در ابتدا قالیباف رئیس مجلس به خانواده بازماندگان جان باختگان هواپیمای اوکراینی تسلیت گفت.

رئیس مجلس تاکید کرد پیگیری مطالبات به‌حق خانواده‌های این عزیزان و شفاف‌سازی جزئیات رسیدگی به پرونده برای اولیای دم و حصول اطمینان از بسته شدن راه تکرار حوادثی چنین تلخ و جانکاه ضروری و نیازمند اتخاذ تدابیر لازم است.

در ادامه رحیم زراع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه به ارائه گزارش کمیسیون متبوع خود درباره بودجه پرداخت و گفت دولت در لایحه بودجه سال آینده از افزایش پایه پولی جلوگیری کرده است، سهم نفت در بودجه سال آینده به ۲۸ درصد افزایش یافته،  انتشار اوراق حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان نسبت به سال آینده است،  اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از ۱۷۶ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده،  برای تحقق رشد ۸ درصدی مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی منابع عمومی لایحه ۱۴۰۱ منظور شده، برای دولت الکترونیک ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این شبکه پیش‌بینی شده است.  

دولت در ارائه بودجه شاهکار کرده است/امکان صفر شدن کسری بودجه در یک سال وجود ندارد/کاهش کسری بودجه و واقعی شدن درآمد نفت، نقطه قوت بودجه است

رئیس جمهور سخنران بعدی صحن علنی امروز مجلس بود که ابتدا از کاهش نرخ تورم خبر داده و گفته روابط اقتصادی با کشور‌های منطقه تا ۳ برابر در این ۳ ماه افزایش پیدا کرده، اعتماد مردم به دولت مسئله مهم دیگری است که با آن مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم، خنثی کردن تحریم‌ها مهمترین مسئله‌ای بود که دولت دنبال کرده و مسئله دوم رفع تحریم‌ها بوده، هدف گیری دولت رشد ۸ درصدی اقتصادی است و امیدواریم که به این مسیر برسیم، ولی سال‌های گذشته این رشد کمتر از ۱ درصد بوده است.

رئیسی در ادامه به مجلس انتقاد کرد و گفت دولت لایحه دوفوریتی به مجلس ارائه کرد مبنی بر اینکه اولا ارز ترجیحی برای چند ماه آتی ادامه پیدا کند دوما حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم به ویژه خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست حتماً باید این جبران صورت گیرد. ترجمه رای نمایندگان مجلس به عدم فوریت لایحه دولت این بود که طبق قانون باید ارز ترجیحی حذف شود، لذا شرحی برای ریاست مجلس نوشتم و گفتم که در جلسه برای نمایندگان تبیین شود که عدم رای به فوریت لایحه بدین معنا است که ارز ترجیحی باید حذف شود.  حذف ارز ترجیحی را به مصلحت ندانستیم معتقد بودیم که این کار شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم است که خط قرمز دولت است. رهبری مشکل را حل کردند و اجازه دادند تا تعیین تکلیف قطعی، ارز ترجیحی ادامه دهیم. باور داریم که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد.  امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود.

دولت در ارائه بودجه شاهکار کرده است/امکان صفر شدن کسری بودجه در یک سال وجود ندارد/کاهش کسری بودجه و واقعی شدن درآمد نفت، نقطه قوت بودجه است

قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این انتقاد یادآور شد ارز ترجیحی در ارتباط با معیشت مردم است.  در بودجه ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار برای این ارز در نظر گرفته شده و به دولت اختیار داده بود که سیاست‌های جبرانی خودش را برای اینکه این کمک معیشتی را مستقیم به مردم ارائه کند. دولت تازه کار را شروع کرده بود و بخش قابل توجهی از ارز ترجیحی استفاده شده بود.   دولت لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه کرد و انتظار داشت ما ظرف ۴۸ ساعت درباره آن تصمیم گیری کنیم.

«مجلس نمی‌توانست تصمیم فی البداعه و عمجولانه برای این امر مهم بگیرد» این نکته مورد تاکید رئیس قوه مقننه بود.

قالیباف ضمن بیان اینکه مجلس به فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی رای نداد اعتقاد دارد که بهتر بود تا دولت اصلاحیه بودجه برای حل این مسئله می‌داد که اصلاحیه بودجه هم از سوی دولت به مجلس نیامد.  

بعد از این مورد نمایندگان موافق و مخالف کلیات بودجه به بیان توضیحات خود پرداختند و عده‌ای از حذف ارز ترجیحی انتقاد کردند برخی به مالیات‌ها و افزایش آن‌ها تاختند و برخی هم در مقابل موافق این اقدامات و اقدامات زیاد دیگری بودند.  

 مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه بودجه کشور هم در دفاع از کلیات بودجه در مجلس گفت علیرغم ثابت نگه داشتن قیمت برخی از اقلام مانند سوخت و ارز ترجیحی باز شاهد تورم ۵۰% هستیم که آن را به مردم تحمیل کرده ایم. بودجه ۱۴۰۱ به گونه‌ای تنظیم شده است که هیچ استقراضی از بانک مرکزی به عنوان خلق پول صورت نگیرد که این خط قرمز لایحه بودجه ۱۴۰۱ قلمداد شده است.

دولت در ارائه بودجه شاهکار کرده است/امکان صفر شدن کسری بودجه در یک سال وجود ندارد/کاهش کسری بودجه و واقعی شدن درآمد نفت، نقطه قوت بودجه است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته که در سال ۱۴۰۱ کل درآمد نفتی ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است و ۲۶ میلیارد دلار کل درآمد نفتی ما می‌شود، اگر ارز ترجیحی را پرداخت کنیم بازار به همین روند ادامه پیدا خواهد کرد. درآمد نفتی ما ۲۶ میلیارد دلار است که صرفا ۶۲.۵ درصد آن را می‌توانیم تبدیل و استفاده کنیم.  متوسط رشد مالیات ۴۰ تا ۴۴ درصد است.

بعد از این اعضای کمیسیون تلفیق از فرصت باقی مانده خود استفاده کردند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت در شرایطی دولت این لایحه بودجه را به مجلس آورده که اگر گزارش صندوق بین المللی پول درباره شاخص‌های کلان اقتصادی‌مان را مطالعه کنیم متوجه می‌شویم که دولت شاهکار کرده است. کسری تراز عملیاتی بودجه از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان در بودجه سال جاری به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ کاهش یافته که این یک حسن است و همه هم می‌دانیم که در یک سال امکان صفر شدن کسری بودجه وجود ندارد.

سپس حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق گفت: خط قرمز ما در بودجه مردم هستند و هر تصمیمی در کمیسیون تلفیق گرفته شود در جلسه غیرعلنی با کل نمایندگان در میان می‌گذاریم. اگر امروز کلیات رد شود به معنای آن است که ۱۰ روز دیگر مجددا باید بر سر کلیات لایحه جدید بحث کنیم.۱۰۶ هزار میلیارد تومان نیز یارانه دارو و گندم در سال آینده در نظر گرفته شده و در رابطه با حقوق و دستمزد‌ها ۶۰۰ هزار میلیارد تومان باید حقوق پرداخت شود و دولت برای ۱۴۰۱ باید ۱۸۰ هزار میلیارد تومان نیز از بدهی‌های سال‌های قبل را تسویه کند که کار سنگینی است و راه‌هایی برای آن پیش‌بینی شده است.

در نهایت نمایندگان نیز با ۱۷۴ رأی موافق به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ رای دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رزمنده دفاع مقدس
۰۰:۴۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
رزمندگان بسیجی نیازمندفاقدبیمه درمانی حمایت کنیدتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۲ دی ۱۴۰۰
خواهشاً دولت و مجلس کاملاً لایحه بودجه 1401 را چکش کاری کنند و همه جوانب را بسنجند تا ما مردم با درامد پایین له نشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۰ دی ۱۴۰۰
همچین میگن شاهکار کرده انگار دلار رو کرده 10 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۹ دی ۱۴۰۰
خدا قوت
به خاطر خدا...
مراکز تزریق (خودرویی ها... و 24 ساعته ها... ) را دوباره زیاد کنید!!!!!!
آخرین اخبار