وزارت بهداشت قزاقستان از کشته شدن ۱۶۴ تن در درگیری‌های اخیر این کشور خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان- مقامات وزارت بهداشت قزاقستان امروز (یکشنبه) اعلام کردند که در درگیری‌های حدود یک هفته گذشته ۱۶۴ تن جان خود را از دست داده‌اند که بیش از ۱۰۰ تن از آن در شهر «آلماتی» بوده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری راشاتودی، «یرلان تورگومبایف» وزیر کشور قزاقستان نیز در همین راستا گفت: در جریان ناآرامی ها، آشوبگران بیش از ۱۰۰ مرکز تجاری و یک بانک بزرگ را غارت کردند و خسارت اولیه آن بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

از یکشنبه هفته پیش ناآرامی‌هایی در قزاقستان شروع شده که بعد از مدت کمی به درگیری خشونت آمیز کشیده شد. با اینکه ابتدا مردم این کشور به افزایش نرخ گاز معترض بودند، اما با بازگشت نرخ‌ها به قیمت قبلی و استعفای دولت این کشور اوضاع آرام نشد.

پاتریک آرمسترانگ، دیپلمات سابق کانادایی با بررسی ابعاد این آشوب اعلام کرد که نشانه‌هایی مانند گروه‌های مسلح، یک رئیس خارج نشین، فعالیت سازمان‌های غیردولتی غربی و حرکت‌های ژئوپلیتیک همگی موید یک انقلاب رنگی به سبک غرب در این کشور است.

عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم این آشوب را منازعه شدید محور روسیه و چین از یک سو با محور غرب به ریاست آمریکا و از سوی دیگر بر سر مناطق نفوذ خود در اروپای مرکزی یا آسیای میانه خوانده است.

سعید العبیدی، رئیس دفتر خبرگزاری المیادین در روسیه نیز اعلام کرد که با توجه به اتفاقاتی که در قزاقستان در حال رخ دادن است و با توجه به فعالیت گسترده سازمان سیا در این کشور آمریکا پشت این اغتشاشات قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۰ دی ۱۴۰۰
ای بابا
آخرین اخبار