باشگاه خبرنگاران جوان قزوین - عزیزالله افضلی گفت : یکی از اقدامات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه اصلاحات، ورود به قیمت کالاها و واقعی کردن آن و درج قیمت کالاها و شفاف سازی در این زمینه است.
البته این موضوع در دهه ۷۰ نیز به این سبک بود که قیمت بر روی کالاها برای اطلاع مصرف کننده درج میشد، چون قیمتهای کالاها در بازار کاذب بود.
افضلی با بیان اینکه دولت سیزدهم هم به این موضوع ورود کرده است، گفت: درج قیمت مصرف کننده برای واقعی سازی قیمتهای اصلی محاسنی دارد که به جیب تولیدکننده و مصرف کننده میرسد و دست واسطه و دلال را کوتاه میکند.
این طرح در سه مرحله در حال اجرا است که مرحله اول آن از ۲۸ آبان ماه ابلاغ شد که براساس آن تعدادی از کالاها شامل چهار قلم سرمایهای مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، ماکروفر و چرخ گوشت مشمول قیمت گذاری گردید.
در مرحله بعد وارد درج قیمت روی یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباس شویی شدیم و در مرحله بعد واحدهای تولیدکننده و وارد کننده آب معدنی، دلستر و نوشیدنی از تاریخ ۲۷ آبان ماه امسال مشمول درج قیمت تولیدکننده یا واردکننده شدند که باید در این زمینه اقدام میکردند.
به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مزایای این طرح آن است که وقتی قیمت کارخانه بر روی محصولات درج شود عمده یا خرده فروشیها ملزم هستند با احتساب سود مجاز که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده برای هر رسته مصوب و ابلاغ کرده، سود خود را دریافت و برای درج قیمت مصرف کننده با اتیکت اقدام کنند که این موضوع باعث میشود قیمتها به صورت شفاف و واقعی دربیاید.
در خرده و عمده فروشیها درصدی از قیمت هم هزینه حمل است که حداکثر هزینه حمل برای کالاها براساس فاصله طی شده مشمول شرکتهای پخش سراسری میشود که میتواند ۱۰ درصد افزایش بر روی سود خرده فروشی داشته باشد که حداکثر مبلغی است که از سوی شرکتهای توزیعی میتواند روی قیمت تولید کننده یا وارد کننده اعمال شود.
همچنین مجموع ضرایب سود برای همه اقلام و کالاها ۲۵ درصد لحاظ میشود مثلا اگر قیمت کالایی هزار تومان باشد با احتساب ۱۰ درصد هزینه حمل و نقل بر روی آن هزار و ۱۰۰ تومان میشود و با ۱۵ درصد حداکثر ضریب سود، قیمت آن به هزار و ۲۵۰ تومان میرسد.
با توجه به این موضوع درج قیمت فروش و مصرف کننده برای واحدهای صنفی در خرده فروشی و عمده فروشی الزامی است.
با اجرای این دستورالعمل انتظار میرود در بخش عمده کالاها که در این بخش در حال اجرا است شاهد کاهش چشمگیر قیمت باشیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین می گوید: در خیلی از فروشگاههای زنجیرهای شاهد تخفیفات چشمگیری بودیم که واقعی نبود مثلا ۲۰ درصد تخفیفات روی قیمت کالا که در بازار زیر قیمت اعلام شده به فروش میرفت و مصادیق عدم قیمت گذاری در این فروشگاهها بود.
با اجرای این طرح، اگر فروشگاهی بخواهد تخفیف بدهد باید از ضرایب قانونی سود خود تخفیف بدهد و از میزان سود خود کم کند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با بیان اینکه برگزاری جشنواره خرید شفاف را در دستور کار داریم، اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و بیشتر شدن درخواست خرید کالاها و اصلاح شیوه پرداخت یارانه ها، جشنواره خرید شفاف را از ۲۲ دیماه تا یک ماه اجرا خواهیم کرد.
ایجاد بستر رقابت سالم برای زنجیرههای تولید و تامین کالاها با قیمت مناسب برای سبد خانوار، شفافیت اطلاعات قیمت کالاها، حمایت از واحدهای تولیدی و شبکه پیشرو توزیع از جمله اهداف این طرح است.
واحدهای تولیدی استان که داوطلبانه اقدام به درج قیمت کرده اند در جهت حمایت معنوی و مادی از آنها در جریان جشنواره خرید شفاف از آنها به عنوان برند استانی حمایت میکنیم و تبلیغات رایگان را اعمال خواهیم کرد.
خود این موضوع نیز کمک میکند تا واحدهای دیگر نیز در درج قیمت و شفاف سازی قیمت کالاها پیشگام شوند و با عرضه مستقیم آنها را در اختیار مصرف کننده قرار دهند که با حذف واسطهها سود آن مستقیم به جیب تولیدکننده و مصرف کننده میرسد.
انتهای پیام/