وزیر دفاع سوئد مدعی شد روسیه با دخالت در سرنوشت و یا عضویت کشور‌ها در ناتو قوانین بین المللی و حق انتخاب کشور‌ها را به چالش کشیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - پیتر هالتکویست مدعی شد: «کل سیستم امنیتی اروپا با اقدامات روسیه زیر سوال رفته و تهدید می‌شود.»

وزیر دفاع سوئد با استناد به انبوه سربازان روسیه در مرزهایش با اوکراین و درخواست مسکو از ناتو برای جلوگیری از پیوستن کی‌یف به این سازمان، مدعی شد که روسیه وقتی حق تعیین سرنوشت سایر کشور‌ها را زیر سوال می‌برد، قوانین بین المللی را هم به چالش می‌کشد.

به گفته هالتکویست، سوئد نیاز به همکاری بیشتر با ناتو دارد تا در کنار اتحادیه اروپا مهمترین پلت فرم سیاست امنیتی کشورهای اسکاندیناوی(سوئد، نروژ، اتریش) تامین شود.

هفته گذشته،  ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد استدلال کرد که می‌خواهد مشارکت بین سوئد و ناتو را تعمیق بخشد. ابا بوش، سخنگوی سیاست دفاعی هم در مطلبی به نام «عضویت در ناتو برای بازدارندگی روسیه لازم است» نوشت: «ما نمی‌توانیم امنیت خود را در شرایطی که مرز‌ها و منافع ما با حمله نظامی تهدید می‌شود، قاطعانه کنترل کنیم».

«سائولی نینیسته» رئیس‌جمهور فنلاند نیز پیشتر با بیان آن‌که مذاکرات کنونی میان روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره ساختار جدید امنیتی در اروپا با امنیت کنونی در تضاد است خواستار توجه نکردن اروپا به این سخنان شد.

در سال‌های اخیر، فنلاند و سوئد هر دو از طریق تمرین‌ها و فعالیت‌های آموزشی مشترک، خرید‌های نظامی از آمریکا و شرکای آن و مشارکت در مأموریت‌های خارج از کشور، به ناتو نزدیک‌تر شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار