باب الهوی گذرگاهی به شمال غربی سوریه است که سازمان ملل بدون رای شورای امنیت دستور ارسال کمک‌های فرامرزی از این طریق به سوریه را تمدید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان  - سازمان ملل متحد اجازه ارسال کمک‌های فرامرزی به سوریه از گذرگاه باب الهوی را بدون رأی شورای امنیت تمدید کرد.

باب الهوی  آخرین گذرگاه به شمال غربی سوریه است که با دستور سازمان ملل از این طریق کمک‌های بشردوستانه مستقیما به مناطق نیازمند سوریه در دمشق ارسال خواهد شد. بیش از ۱۰۰۰ کامیون حامل مواد غذایی، دارو و سایر اقلام بشردوستانه هر ماه از این گذرگاه عبور می‌کنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه ارسال کمک‌های بین مرزی را ضروری توصیف کرد و گفت: « باید از طریق  خطوط مرزی کمک‌ها ارسال شود. این‌ها عناصر ضروری برای ما هستند تا نیاز‌های بشردوستانه همه سوری‌ها را برآورده کنیم. از هر تصمیمی که به ما اجازه دهد به این کمک‌های فرامرزی حیاتی ادامه دهیم، استقبال می‌کنیم.»

حامیان کمک‌های بشردوستانه هشدار داده اند که اگر عملیات کمک رسانی تعطیل شود، میلیون‌ها نفر با عواقب نه چندان خوبی روبرو خواهند شد.

شورای امنیت در خصوص مجوز سازمان ملل برای عبور کمک‌های بین المللی از مرز سوریه بدون موافقت دولت دمشق، اتفاق نظر ندارد. روسیه با این اقدام مخالف است و مسئله حاکمیت سوریه را مطرح می‌کند، اما غربی‌ها خواهان حفظ آن به بهانه مسائل انسان دوستانه هستند.

بر اساس ساز و کار فرامرزی سازمان ملل که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد، چهار گذرگاه مرزی با هدف کمک رسانی به مردم سوریه وجود داشت که پس از حذف سه گذرگاه در سال ۲۰۱۹ توسط روسیه، از سال ۲۰۲۰ امدادرسانی تنها از طریق گذرگاه مرزی باب الهوی صورت می‌گیرد که آن نیز در صورت وتوی روسیه بسته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار