وزارت خارجه روسیه اعلام کرد میان ادعا‌های وزیر خارجه آمریکا درباره اصول بین الملل و سیاست‌های اعمالی واشنگتن تناقض وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان - در پی اظهارات آنتونی بلینکن درباره اصول اساسی روابط بین‌الملل، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: یکی از اهداف آمریکا در جریان مذاکرات با روسیه، تضمین‌های امنیتی، دفاع از اصول اساسی روابط بین الملل بوده است؛ اما آنچه آنتونی بلینکن می‌گوید و سیاستی که در عمل واشنگتن اعمال می‌کند در تناقض است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، زاخارووا گفت: حالا پرسشی که مطرح می‌شود اینکه آیا واشنگتن از حاکمیت کوزوو دفاع می‌کند و دیگر با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفت نمی‌کند؟ آمریکایی‌ها چطور توانسته‌اند این کار را برای مناطقی انجام دهند که بخشی از حوزه نفوذ آن‌ها نیستند و در آن‌ها صلاحیت حقوقی بین‌المللی برای حل و فصل منازعات ندارند؟

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگویی اختصاصی که با شبکه خبری سی ان ان داشت به سه محور اصلی در سیاست خارجی کشورش اشاره و تصریح کرد اصول بزرگی وجود دارد که بر پایه‌های صلح و امنیت بین‌المللی تاثیر می‌گذارد: این اصول شامل غیرقابل قبول بودن تغییرات اجباری مرزها، محدود سازی یکپارچه سازی کشور‌ها و در بطن ائتلاف‌ها و همچنین ایجاد حوزه‌های نفوذ است.

در سال ۱۹۹۹، درگیری مسلحانه بین جدایی‌طلبان آلبانیایی تبار ارتش آزادیبخش کوزوو و نیرو‌های امنیتی صربستان منجر به بمباران یوگسلاوی توسط ناتو شد. در پریشتینا، ساختار‌های سیاسی کوزوو و آلبانی به طور یکجانبه در ۱۷ فوریه ۲۰۰۸ استقلال خود را اعلام کردند، اما صربستان، روسیه، چین، و چندین کشور دیگر استقلال آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

حضور سوریه در اتحادیه کشور‌های عربی در نوامبر ۲۰۱۱ و در بحبوحه بحران داخلی این کشور به حالت تعلیق درآمد. اکثر کشور‌های عربی بدون اینکه بتوانند امتیازاتی از مقامات سوریه به نفع مخالفان بگیرند، سفیران خود را از دمشق فراخواندند و به تحریم اقتصادی سازماندهی شده علیه وی پیوستند. عربستان سعودی، قطر و برخی از کشور‌های دیگر به گروه‌های مسلحی که علیه دولت سوریه قیام کردند، کمک مالی و نظامی کردند.

روسیه و کشور‌های عضو ناتو به منظور کاهش تنش‌ها بر سر اوکراین نشستی در بروکسل، پایتخت بلژیک به ریاست ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، برگزار خواهد شد. سی سفیر کشور‌های عضو ناتو و سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در این نشست شرکت خواهند کرد.

روسیه خواهان ارائه تضمین‌های امنیتی از سوی ناتو و آمریکا درباره گسترش نیافتن ناتو در مرز‌های این کشور است. تنش میان مسکو و کشور‌های ناتو در پی استقرار نیرو‌های روسیه در مرز‌های اوکراین از چند ماه پیش بالا گرفته است. ناتو روسیه را به برنامه ریزی برای حمله به اوکراین متهم می‌کند در حالی که روسیه این ادعا را رد کرده و علت استقرار نیروهایش در مرز‌های غربی واکنشی به گسترش ناتو در طول مرزهایش اعلام کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار