امکان واگذاری زمین در اراضی پس کرانه بندرشهیدرجائی به کشورهای عضو سازمان اکو در معاونت حقوقی ریاست جمهوری بررسی می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بندرعباس_ رئیس جمهور در این نشست گفت:امکان واگذاری و اجاره زمین برای سرمایه گذاری به کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی( اکو) وجود دارد و معاونت حقوقی ریاست  جمهوری این مساله را بررسی می کند.

آقای رئیسی در خصوص استفاده از نیروهای بومی و کارآمد در هرمزگان گفت: اولویت جذب در واحدهای صنعتی و دولتی درهرمزگان باید نیروهای کارآمد بومی استان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی درخصوص ظرفیت های وارداتی هرمزگان گفت:واردات کالاهای ملوانی باید ساماندهی شود و به انضباط اقتصادی و بر پایه مقررات باشد.

وی گفت: صید ترال به منابع دریایی آسیب می زند و معیشت دریانوردان سنتی را به خطر می اندازد و باعث ضرر به آبزیان محیط زیست دریا می شود.

رئیس جمهور گفت: ظرفیت صیادی در آبهای استان باید متعلق به مردم مرزنشین باشد.

آقای رئیسی در خصوص رفع کمبود پزشک در استان گفت: سهمیه بومی گزینی در این زمینه اختصاص داده می شود و امکانات درمانی و زیرساخت های بهداشتی هم توسعه می یابد.

به گفته رئیس جمهور خام فروشی هنوز  در معادن ادامه دارد و باید جلوی آن گرفته شودوبه سمت تولید کالای با ارزش افزوده بالا رفت.

آقای رئیسی گفت: صنایع فعال دراستان باید در مسئولیت های اجتماعی سهیم باشدو با راه اندازی صندوق توسعه استان ها بر اساس بودجه 1401 ، هزینه بسیاری از طرح های اقتصادی و عمرانی از طریق درامدهای استانی تامین می شود.

رئیس جمهور همچنین گفت:  طرح های گردشگری باید در استان توسعه داده شود و ظرفیت ها ی استان در حوزه های سلامت، صنایع دستی و فرهنگی و دریایی تقویت شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت:مشکلات مناطق آزاد و طرح های نیمه تمام در این زمینه کمیته ای با حضور وزیر اقتصاد تشکیل و در خصوص مسائل حاکمیت دوگانه، اعتبار پل خلیج فارس و تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی تصمیم گیری و به شورای عالی مناطق آزاد ارائه شود.

وی در خصوص رویه تبدیل کالا به اموال تملیکی گفت: باید به بخش خصوصی در این زمینه کمک کرد  و  براحتی کالاهای وارداتی به اموال تملیکی تبدیل نشود.

رئیس جمهور گفت:مبنای کار دولت بر اساس قانون است و مبارزه با تبعیض و فساد مهمترین وظیفه دولت است.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان هم گفت: هرمزگان به  عنوان استان  پایلوت کشت شور ورزی و کشاورزی با استفاده از آب دریا انتخاب شود.

دوستی گفت: اقتصاد مردم این خطه بر اساس دریا  و شغل بیشترشان هم صیادی بوده است و اکنون حدود 12 هزار نفر به عنوان صیاد غیرمجاز معرفی می شوند و نیاز است تا با تفویض اختیارات ویژه به استان این مشکل برای همیشه حل شود.

در حوزه پرورش میگو نیز نیاز به تامین زیر ساخت های لازم از جمله برق هستیم تا بهره وری و میزان تولید افزایش یابد.

دوستی درباره صید در آبهای دور گفت: به علت مشکل قانونی امکان صدور مجوز بیشتر برای صید در آبهای دور وجود ندارد و  نیاز به اصلاح قانون در این زمینه است.

همچنین 5 هزار استخر کشاورزی داریم  که امکان پرورش  ماهیان تیلاپیا وجود دارد و سبب هزار و 300 میلیارد تومان  سرمایه گذاری در روستاها می شود اما مشکل قانونی در صدور مجوز  باعث شده تا امکان این سرمایه گذاری بزرگ فراهم نشود.

با توجه به بیکاری و حوادث متعدد سیل و زلزله و این تغییر ژنتیک در ماهیان اتفاق افتاده و امکان پرورش در استخرها فراهم شده است.

مساله بعدی لایروبی خور هاست، اکنون به علت نبود لایروبی بخش زیادی از خورها مسدود شده که  باعث ایجاد فشار  به معیشت صیادان شده است.

مساله بعدی تزانزیت است. بندر و زیرساخت های موجود استان هرمزگان وقتی ارزش دارد که سهمشان از حمل و نقل دریایی را افزایش دهیم که  اکنون  نیاز است تا به واگذاری و اجاره  اراضی پس کرانه به سرمایه گذاران بصورت ویژه توجه شود.

برخی گمرکات هم در استان فعال نیست و نیاز است تا همه گمرکات فعال و خدمات 24 ساعته فعال شود. برای مثال با زیرساخت های فعلی  امکان افزایش سهم تزانزیتی خودرو از بندرلنگه  به سه برابر میزان موجود وجود دارد.

در خصوص رویه های ته لنجی سازوکاری مشخص ایجاد شود و بخشی از واردات کلان بصورت خرد به مرزنشینان واگذار شود.

در هرمزگان امکان راه اندازی پایانه های تخصصی صادارت در حوزه شیلات و کشاورزی فراهم شود.

در حوزه گردشگری هم در جزایر هرمزگان و ساحل خمیر و بندرعباس یک اکوسیستم گردشگری تشکیل و به عنوان پیشران گردشگری در کشور دیده شود  و دولت در این زمینه حمایت ویژه ای کند.

استان از نظر بیکاری در رتبه اول کشور است و با الزام صنایع به فعال کردن حوزه پایین دستی شان  و انتقال گردش مالی شرکت های مالی بزرگ به استان مشکل بیکاری حل شود.

هنرستان های فنی و حرفه ای در استان ضعیف است و زیرساخت های لازم را ندارند و نیاز است هنرستان های زیادی در استان راه اندازی شوند.

برنامه ریزی برای رسیدن به رشد 6 و نیم درصدی در استان فراهم شده است.

132 طرح در استان شناسایی و برای توسعه استان برنامه ریزی شده است.

در پایان استاندار از رئیس جمهور خواست تا امکان تردد خودروهای منطقه آزاد قشم به سرزمین اصلی فراهم گردد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت:نگاه و تمرکز سیاستگذاران ملی باید به توسعه در مناطق ساحلی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده گفت: بیشتر شهرهای آباد جهان در کنار دریا شکل گرفته اند اما این در ایران بر عکس است و شهرهای ساحلی وضع خوبی ندارند.

وی گفت:نیازمند است تا شهر ساحلی بزرگی در جنوب ایجاد و مردم را تشویق به زندگی و سرمایه گذاری در کنار دریا کرد.

محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس گفت:مردم هرمزگان احساس تبعیض در حوزه های مختلف دارند که یکی از آن استفاده از منابع انسانی و مدیران توانمند بومی در سطح کلان و ساختار دولت است.

او گفت:برای تقویت احساس تعلق به حاکمیت، نیروهای انسانی استان های مرزنشین باید جایگاهشان در مدیریت عالی تقویت شود.
در حوزه صنایع هنوز امکان بهره مندی نیروهای بومی در هیات مدیره ها فراهم نشده است.

نماینده مردم بندرعباس گفت:مردم هرمزگان در خصوص انتزاع چند روستای پارسیان و الحاق به استان فارس آزرده خاطر هستند و این مسأله از دستور کار خارج شود و طرح توسعه یکپارچه جنوب فراهم شود.

منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس گفت: با وجود صنایع بزرگ در استان، هنوز هرمزگان توسعه نیافته نیست که علت آن منابع انسانی است که باید در بخش های آموزشی و مدیریتی جهش یابد

وی همچنین  خواستار کنار گذاشتن طرح انتزاع پارسیان از سوی دولت شد.

حسین رئیسی نماینده شرق هرمزگان  هم گفت:در حالی که بسیاری از صنایع و بنادر مهم کشور در استان هرمزگان است اما در مدیریت این بخش ها هرمزگانی ها سهم مناسبی ندارند و دانش آموزان بشاگرد و رودان و سیریک باید با دانش آموزان مناطق برخورداری مانند شیراز و شهرهای بزرگ رقابت کنند که عادلانه نیست.

سهمیه پزشکی مناطق محروم استان باید دوباره اختصاص یابد و  دانشگاه های علوم پزشکی در استان افزایش یابد.

شهرستان هایی مانند سیریک و بشاگرد و جاسک و رودان امکانات درمانی تخصصی ندارند و در سیل اخیر بسیاری از مشکلات ناشی از ترک فعل های وزارت نیرو است زیرا رودخانه ها به حال خود رها کرده اند

مسئله انتزاع روستاهای پارسیان باید منتفی شود و از نظر ماشین آلات به شهرداری های شرق استان کمک شود تا در شرایط سیل کمک حال مردم باشد

ظرفیت صید و صیادی به روی مردم استان بسته شده است و 12 هزار شناور صیادی در استان به دلیل نداشتن مجوز از امکانات و سوخت و تسهیلات محرومند.

احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان هم گفت : فاصله شاخص های توسعه هرمزگان با شرایط نرمال فاصله دارد برای مثال در هرمزگان فقط یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد اما در استان های همجوار ما گاها تا بیست دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وجود دارد .

مردم هرمزگان برای یک تصویر برداری ام آر آی مجبورند از شرق و غرب استان به مرکز استان بیایند یا به استان هایی مانند یزد و فارس بروند یکبار برای همیشه دغدغه انتزاع چند روستای پارسیان بسته شود و موجبات نگرانی مردم جمع شود.

احمد مرادی نماینده بندرعباس هم گفت: باید از نیروهای هرمزگان در جایگاه معاونان وزرا استفاده شود بویژه در سازمان های مرتبط با استان استفاده شود.

در زیرساخت های بهداشتی و درمانی پنجاه درصد زیر نرم کشوری هستیم که باید جبران شود با تصمیم وزارت علوم رقابت ناعادلانه ای در کنکور سراسری شکل گرفته که به ضرر مناطق محرومی مانند بشاگرد است و باید اصلاح شود موضوع انتزاع چند روستای پارسیان برای همیشه بسته شود زیرا مردم استان زیر بار این گونه تصمیم های غیرکارشناسانه نخواهند رفت.

وزرا  و معاونان رئیس جمهور هم در این جلسه گزارشی از سفرهای امروز شان به شهرستان های هرمزگان ارائه کردند.

انتهای پیام/ا

انتهای پیام/ا

برچسب ها: رئیس جمهور ، هرمزگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.