وزیر خارجه کشورمان در سفر به پکن با همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - حسین امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: تهران ضمن حمایت از سیاست چین واحد برای توسعه همه جانبه روابط با پکن آمادگی دارد و بر عزم دولت ایران بر اجرایی کردن تمامی توافقات زیرساختی با پکن تاکید می‌کنیم.

به گفته وزیر خارجه، «همکاری‌های گسترده ایران با همسایگان و کشور‌های دوست در منطقه را جزو اولویت‌های سیاست خارجی دولت است و بر ادامه نقش سازنده کشورمان در تحولات منطقه، از جمله حفظ و تقویت امنیت انتقال انرژی تاکید داریم.»

در این دیدار امیرعبداللهیان پیام کتبی رئیس جمهور کشورمان به شی جین پینگ رئیس جمهور چین را به وزیر خارجه چین تقدیم کرد.

در ادامه این دیدار وزیر خارجه چین گفت: پکن برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی علی رغم تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران آمادگی دارد.

به گفته وانگ یی، «از مواضع منطقی ایران در قبال سیاست‌های قلدرمابانه آمریکا در برجام حمایت می کنیم و اعتقاد داریم که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.»

او در بخش دیگری از این دیدار گفت که سند همکاری ۲۵ ساله و توافق طرفین برای آغاز اجرای این سند رویدادی مهم و زمینه ساز تحول اساسی در روابط است.

سند برنامه همکاری جامع ایران و چین هفتم فروردین امسال در سفر وانگ یی به تهران بین وی و محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه به امضا رسید.

سند مذکور در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین شده و لذا در مخالفت با هیچ طرف ثالثی و یا برای مداخله در امور هیچ کشوری نیست. این سند یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع دو کشور ایران و چین بوده و لذا حاوی هیچ قراردادی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار