بیکاری؛ کلمه‌ای آشنا برای جوانان ایذه‌ای

مسئله بیکاری در ایذه معضلی است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود به بحرانی جدی برای این شهرستان تبدیل می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - جوانی ۲۵ ساله و پر شور، مو‌های خرمایی و لخت، قد رعنا و دستان پر توان؛ ۲ کیسه سیمان را به راحتی بلند می‌کند و مسیری حداقل ۸ متری را به سادگی طی و آن را به دست ملات ساز می‌سپارد.

تاکنون ندیده بودمش، این نخستین باری است که با او مواجه می‌شوم؛ توجه ام را جلب می کند، پس به سمتش می‌روم و به بهانه کمک برای حمل سیمان با او هم صحبت می‌شوم.

می‌گوید از دیاری آمده ام که همه آن را به بلوط هایش می شناسندش، شهری باستانی که گوشه گوشه اش پر است از آثار تاریخی رها شده؛ طبیعتی بکر دارد با حیات وحش منحصر بفرد در جوار میلیارد‌ها متر مکعب آب.

به حالش غبطه می‌خورم، این آرمان شهر کجا می‌تواند باشد، مگر بهشت برین است؟!

هنوز هم متوجه نشدم کجا را می‌گوید تا اینکه نام خوزستان را آورد، آنچه در ذهن من با آوردن نامش تداعی می‌شود، بیکاری و محرومیت است برای همین متعجب می‌شوم و میگویم کدام شهر؟

کمی مکث می‌کند و نام ایذه را بر زبان می‌آورد. آخرین باری که اسم این شهر را دیده بودم در کتاب‌های تاریخی بود، اما تصور درستی از آن نداشتم.

با شگفتی دوباره می‌پرسم با این همه ظرفیت پس چرا اینجا در کرمان کار‌های ساختمانی یک شرکت را انجام می‌دهی؟ دلش پر است و شروع به درد و دل می‌کند.

هم از بی توجهی به وضعیت مردم و محرومیت و فقر می‌نالد، هم از این ناراحت است که علی رغم این همه ظرفیت و دارایی مجبور است، کار ساختمانی کند و هم از کم کاری مسئولان گلایه دارد که دلیل آن را نیز قومیت گرایی در رای دهی می‌داند که شهروندان نه بر اساس لیاقت که بر اساس خویشاوندی نمایندگان مجلس و شورای شهر و روستا را تعیین می‌نمایند.

بیکاری در شهرستان ایذه به یک معضل تبدیل شده و جوانان این دیار بالاجبار باید به شهر‌های دیگر مهاجرت کنند تا به کاری مشغول شوند این موضوع روز به روز در این شهرستان جدی‌تر می‌شود و به یک بحران برای جوانان ایذه‌ای تبدیل شده.

بیکاری که علت اصلی ناامنی تلقی می‌شود باعث شده بیشتر جوانان این شهرستان به راه‌های نادرست کشیده شوند.

بیکاری جوانان ایذه

بررسی اشتغال جوانان در جلسه شورای اشتغال

۱۸ دی ماه جلسه شورای اشتغال شهرستان‌های ایذه، باغملک و دزپارت به میزبانی فرمانداری شهرستان ایذه با حضور نماینده، فرمانداران شهرستان‌های ایذه، باغملک و دزپارت و چند تن از مدیران کل استان خوزستان برگزار شد.

عبدالله ایزد پناه در این جلسه گفت: مشکلات اشتغال در ۳ شهرستان وجود دارد و «فساد در ادارات» با انجام ندادن و دیر انجام دادن کار مردم بیداد می‌کند.

او گرانی و تورم ناشی از تحریم‌ها و کم کاری‌ها را برای مردم کمر شکن دانست که در زندگی روزمره آن‌ها تاثیر داشته است.

ایزد پناه اخذ وام‌های با درصد بالا از سوی بانک‌ها را موجب سخت‌تر شدن زندگی مردم و وارد شدن آسیب به معیشت آن‌ها عنوان کرد.

به گفته نماینده مردم شهرستان‌های ایذه، باغملک و دزپارت همه شهر‌های خوزستان مشکل بیکاری دارند، اما ایذه و باغملک مشکلاتشان فراتر از استان خوزستان است.

او می گوید: مسائلی که مدیران بیان می‌کنند با آنچه در کف جامعه مشاهده می‌شود تفاوت دارد و مردم دغدغه کار دارند.

او ایجاد اشتغال برای این مردم را وظیفه ذاتی مسئولان بیان کرد و خواست که با ارائه آمار غیر واقعی «خودمان را گول نزنیم».

البته این مقام مسئول در خصوص وظایف نماینده مردم در مجلس سخنی نراند، در حالی که هر شخص در این جایگاه موظف است در صورت مشاهده کم کاری از سوی مدیران بومی در حوزه مبارزه با فساد مسئله را به مقامات عالی گزارش دهد.

نماینده مردم ایذه و باغملک و دزپارت

لزوم احداث بیمارستان تامین اجتماعی در ایذه

حسن نبوتی نیز در این خصوص گفت: پرداخت بیمه بیکاری به کسانی که در اثر کرونا بیکار شده اند باید انجام گیرد.

او همچنین احداث بیمارستان تامین اجتماعی برای ایذه را با توجه به جمعیت بالای تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی این شهرستان یادآور شد.

اشاره فرماندار ایذه به افرادی است که خارج از شهرستان ایذه و در استان‌های بوشهر، فارس و کرمان مشغول هستند.

نبوتی می‌گوید که خانواده این اشخاص در ایذه زندگی می‌کنند که نیاز به خدمات درمانی رایگان یا ارزان دارند.

کارگران

خواسته یا ناخواسته مجبور به مهاجرت هستیم

مسئله مهاجرت جوانان جویای کار ایذه به استان‌های دیگر در شهر نیز بسیار مشهود است.

یک فعال اجتماعی به ما می‌گوید که روزانه دستکم ۵ اتوبوس پر از کارگران به شهر‌های جنوبی خوزستان و استان‌های همجوار به منظور انجام کار رفت و آمد دارند.

یکی از کارگران ایذه‌ای شاغل در عسلویه به ما می‌گوید: به دلیل نبود کار در منطقه خواسته یا ناخواسته مجبور به کوچ و مهاجرت به بندر عسلویه هستم تا بتوانم امرار معاش خانواده ام را تامین کنم.

او گفت: به هنگام تابستان رطوبت و گرمای شدید و حتی دوری از خانواده را به اجبار تحمل می‌کنیم؛ با توجه به شرایط اقتصادی نیز گا‌ها برای دریافت حقوق چند ماه باید صبر کنیم.

این کارگر ایذه‌ای گفت: اقساط وام‌هایی با درصد بالا و کرایه‌های سر سام آور خانه‌ها ما را به ستوه آورده؛ نه تنها من بلکه بیشتر جوانان این دیار با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

این کارگر شاغل در عسلویه از مسئولین ذیربط خواست تا با ایجاد اشتغال در شهرستان نسبت به کاهش مهاجرت جوانان حرکتی صورت بگیرد.

طبیعت ایذه

استفاده از ظرفیت‌های گردشگری، ایذه را نجات می‌دهد

یکی از مشکلات ایذه ناامنی است که ریشه در بیکاری جوانان دارد؛ در همین تیر ماه گذشته و در تنش‌های آبی خوزستان اکثر معترضان را جوانانی تشکیل می‌دادند که مشکل شان نه نبود آب، بلکه اعتراض به ناکارآمدی مدیران نیز بود.

بنابراین این مسئله می‌تواند خطرات اجتماعی نیز در پی داشته باشد.

ایذه شهرستانی تاریخی با ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه گردشگری طبیعی و فرهنگی است، اما آثار باستانی این شهرستان در گوشه گوشه شهر به حال خود و بدون ذره‌ای توجه رها شده اند.

فقط با تبلیغ و استفاده از همین ظرفیت و معرفی ایذه به عنوان قطب تاریخی خوزستان می‌توان وضعیت این شهرستان را متحول کرد.

گزارش از فرشاد بندانی

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.