افزایش گونه "گرگاس" در طبیعت

رئیس هیات مدیره انجمن دهکده وفا نسبت به افزایش گونه "گرگاس" در طبیعت هشدار داد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- عرفان بگلر دامپزشک و رئیس هیات مدیره انجمن دهکده وفا در گفتگو با ایسنا با هشدار نسبت به افزایش گونه "گرگاس" در طبیعت گفت : این گونه خطرناک حاصل جفت گیری سگ و گرگ است.

گرگ و سگ هر دو جزو "سگ سانان" بوده، بنابراین امکان جفت گیری با یکدیگر را دارند.

"گرگاس" که حاصل جفت گیری این دو حیوان است، گونه جدید و خطرناکی است که هم خوی سگ را داشته و هم خوی گرگ.

خطرناکی "گرگاس" از آن جهت است که با توجه به ژنتیکی که از سگ اهلی به ارث برده ترس کمتری نسبت به انسان دارد و راحت‌تر به محیط‌های انسانی نزدیک می‌شود.

از طرفی این جانور خوی درندگی گرگ را هم داراست و می‌تواند به راحتی به انسان‌ها حمله کند. البته این امکان هم وجود دارد که کاملا برعکس بوده و گرگاس خوی و رفتاری مشابه سگ‌های اهلی داشته باشد.

گرگاس هم می‌تواند ظاهر سگ با خوی گرگ داشته و هم ظاهر گرگ با خوی و رفتار یک سگ اهلی را داشته باشد.

یکی از دلایل اصلی ایجاد این گونه خطرناک غذادادن به سگ‌های رها شده است متاسفانه برخی دوستداران محیط زیست اقداماتی انجام می‌دهند که به ضرر محیط زیست خواهد بود.

افرادی که به سگ‌های رها شده غذا می‌دهند موجب افزایش جمعیت این سگ‌ها می‌شوند و همین امر موجب می‌شود که شاهد جفت گیری آن‌ها با گرگ‌ها باشیم که حاصل آن تولد "گرگاس" است.

طبیعت جمعیت خود را دقیق کنترل می‌کند و اگر ما با غذا دادن به حیوانات و افزایش جمعیت آن‌ها این چرخه را به هم بزنیم، مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

دوستداران محیط زیست باید در صورت مشاهده سگ‌های رها شده آن‌ها را مراکزی مانند "دهکده وفا" که محل نگهداری سگ‌های رها شده است تحویل داده و یا با این مرکز تماس گرفته که نسبت به جمع آوری این سگ‌های ولگرد اقدام شود.

در مرکز "دهکده وفا" این سگ‌ها عقیم سازی شده و در صورت رهاسازی آن‌ها در محیط طبیعی شاهد جفت گیری آن‌ها با گرگ و تولد "گرگاس" نخواهیم بود.

در همین راستا از تمام افراد درخواست می‌شود از غذادادن به سگ‌های رها شده خودداری کرده و با مرکز "دهکده وفا" تماس بگیرند.

وقتی سگ‌ها گرسنه باشند راحت‌تر می‌شود آن‌ها را گرفت و در مرکز نگهداری کرد.

در حال حاضر یکی از معضلات ما این است که برخی دوستداران محیط زیست به سگ‌های اطراف مرکز غذا داده و موجب شده نتوانیم آن‌ها را گرفته و در مرکز نگهداری کنیم.

درس مرکز "دهکده وفا" انتهای دولت آباد، دره دراز، ابتدای روستای "عمرمل" است و افراد می‌توانند با شماره ۰۹۱۸۸۳۹۶۰۸۰ با مرکز تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم در خصوص نحوه برخورد با سگ‌های رها شده را دریافت کرده و یا به همکاران ما جهت جمع آوری این حیوانات اطلاع دهند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی محمد صادقی از خشت
۱۸:۵۲ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
گرگ ها باس اعدام بشن
Iran (Islamic Republic of)
قلی
۱۸:۰۳ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
گرگباس قوی باش