باحضور مدیرکل پایگاه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور صدمین پایگاه میراث فرهنگی کشور در مزار شیخ الاسلام احمد جامی تربت جام افتتاح شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - باحضور مدیرکل پایگاه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و مسئولان مربوطه صدمین پایگاه میراث فرهنگی کشور در مزار شیخ الاسلام احمد جامی تربت جام افتتاح شد.

 مدیرکل پایگاه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: مهم‌ترین خصوصیت تشکیل پایگاه فرهنگی در مجموعه مزار شیخ جام این است که یک مدیریت منسجم نیاز‌های این مجموعه را در سایت ثبت و رو به جلو تبیین کند.

به گفته عزیزی مجموعه فرهنگی و تاریخی مزار شیخ الاسلام احمد جامی  مجموعه‌ای بسیار ارزشمند است که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته و با کار کارشناسی که انجام خواهد شد، میراث ملموس بسیار ارزشمند معنوی و تاریخی در داخل مجموعه این مزار  باید به دنیا معرفی شود.

تولیت مجموعه مزار شیخ الاسلام‌احمد جامی گفت: مجموعه فرهنگی و تاریخی مزارشیخ جام بودجه دولتی ندارد وبا کمک‌های مردمی اداره می‌شود و دارای بیش از ۸ هزار مترمربع مسقف است که به حفاظت، نگهداری، مرمت و بازسازی نیاز دارد و پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز از دیگر مشکلات مجموعه است  که ۹۰درصد از طریق کمک‌های مردمی پرداخت می‌شود.

مولوی شرف الدین جامی الاحمدی گفت: احداث مصلای نماز جمعه درکنار مجموعه مزار کاملا ضروری است، زیرا مردم در هوای سرد و گرم در فضای باز نماز را اقامه می‌کنند و فقط برای دوهزار نمازگزار فضای مسقف وجود دارد.

او گفت: مرمت این مجموعه  نیاز به اعتبارات دارد و پرهزینه است، همچنین برای حفاظت از مجموعه مشکل داریم و به صورت مردمی حفاظت می‌شود و میراث فرهنگی بودجه‌ای نمی‌دهد.

مدفن و مقبره شیخ‌احمد جامی، با قدمتی نزدیک به ۸۰۰ سال در شهرستان تربت جام در استان خراسان رضوی است. این بنا مربوط به سدهٔ ۹ تا ۱۲ ه‍.ق است و داخل شهر تربت جام واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

انتهای پیام/س.ج.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار