برای ایجاد شفافیت در نظام توزیع، قیمت تولیدکننده جایگزین قیمت مصرف کننده بر روی کالا‌ها درج می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجندتهوری، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در راستای ایجاد شفافیت در نظام توزیع و ایجاد رقابت در بازار و همچنین تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع، درج قیمت تولیدکننده جایگزین قیمت مصرف کننده می‌شود.

او گفت: مرحله اول اجرای این طرح شامل انواع آب‌میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بوده که تولیدکنندگان مکلف به درج قیمت تولیدکننده شده اند.

تهوری گفت: در مرحله دوم اجرای این طرح، تولیدکنندگان لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی نیز ملزم به درج قیمت تولیدکننده هستند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت استان گفت: این طرح به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اجرا شده که تولید کنندگان در خصوص درج قیمت تولیدکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحد‌های تولیدی است با احتساب مالیات ارزش افزوده است، انجام می‌شود.

تهوری گفت: واحد‌های تولید کننده کالا‌های مذکور ملزم به درج قیمت تولید کننده هستند و حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری، عمده فروشی و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب قانونی) است.

به گفته او خرده فروشان باید در خصوص نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.