رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی گفت: دولت چاره‌ای جز حذف ارز ترجیحی ندارد، اما اگر مقدمات این حذف تا پایان سال فراهم نشود، تولیدکننده، دامدار و حتی مصرف کننده با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -  فرشید صراف گفت: اکنون اصلا شرایط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فراهم نیست. شیوه‌ای که دولت به کار برده است، شیوه درستی نیست. ابتدا در دی‌ صحبت از حذف ارز ترجیحی شد که همین امر باعث شد قیمت جو و ذرت فردای آن روز ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

به گفته او از اول دی‌ تاکنون قیمت جو و ذرت کیلویی ۲۰۰۰ تومان بیشتر شده است، آن هم فقط به‌دلیل شایعه‌پراکنی. شاید دولت به‌دنبال این است که با این کار قیمت جو و ذرت آزاد را به قیمت وارداتی آینده‌اش برساند، اما این شیوه خوب نیست.

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی گفت: اکنون رسیدگی به مشکلاتی از قبیل تخصیص‌نیافتن ارز ۴۲۰۰ تومانی، تخصیص‌نیافتن به‌موقع نهاده گمرکات، بلاتکلیفی بسیاری از دامداران از وضعیت سبوس گندم و حل‌نشدن مشکل از مجاری قانونی از درخواست‌های جامعه دامداران است.


بیشتر بخوانید


با حذف ارز ترجیحی که شاهد افزایش بهای تمام‌شده محصول خواهیم بود و تولیدکننده ممکن است بازار رقابتی بین‌المللی را از دست بدهد، بنابراین به مشوق‌های صادراتی نیاز دارد.

صراف گفت: با حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت لبنیات، شاهد کاهش مصرف لبنیات خواهیم بود. از دولت تقاضا کردیم شرایط صادرات محصولات لبنی را فراهم کند تا تولیدکننده و دامدار آسیب نبینند. حتی ما در ازای صادرات محصولات لبنی حاضریم نهاده وارد کنیم. البته این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که مشوق‌های صادراتی پشت این موضوع باشد.

یکی از اقدامات دولت‌ها جهت افزایش رفاه عمومی و بهره‌وری در استفاده از پتانسیل‌های یک کشور، اعمال سیاست‌های حمایتی نظیر تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالا‌های اساسی جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر است.


منبع؛ شهرآرا

انتهای پیام//س.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.