مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت: اردبیل یکی از استان‌های دارای هوای پاک و عاری از آلودگی در سطح کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل - سعید شهند گفت: از ابتدای امسال تاکنون حتی یک روز هم هوای این استان ناسالم و خطرناک برای تمامی گروه های سنی گزارش نشده است.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت: تداوم این روند و داشتن هوای پاک و عاری از هرگونه آلودگی نیازمند اراده ملی و مشارکت عمومی است.

به گفته او داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم حقوق عامه بوده و حق الناس است و همه آحاد مردم باید برای داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم تلاش کنند چرا که فرزندان ما و نسل های بعدی درباره عملکرد ما در این حوزه در آینده قضاوت خواهند کرد.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل شعار امسال هفته پاک را "هوای پاک، اراده ملی و حقوق عامه" دانست و گفت: برنامه های متنوع مختلفی در نقاط مختلف استان به مناسبت این هفته در حال برگزاری است.

شهند گفت: روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه به مناسبت روز ملی هوای پاک در ۱۴ مرکز فعال معاینه فنی خودروی سبک و سنگین در سطح استان به مراجعه کنندگان بابت صدور معاینه فنی ۵۰ درصد تخفیف داده خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین از شناسایی ۲۱ واحد تولیدی و صنعتی آلاینده محیط زیست در ۹ ماه امسال در این استان خبرداد.

شهند با بیان اینکه بر اساس گزارش کارشناسان و سوابق پایش خود اظهاری و غیرخود اظهاری ۲۱ واحد آلاینده شناسایی شدند، گفت: از این تعداد ۱۴ واحد در حوزه پساب و چهار واحد نیز در حوزه آلاینده هوا هستند.

او می گوید: تذکرات لازم به مسئولان واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده داده شده تا در اسرع وقت نسبت به رفع آلایندگی محیط زیست اقدام کنند.

شهند گفت: واحدهایی که نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام کنند از فهرست واحدهای آلاینده خارج خواهند شد.

به گفته او در صورتی که واحدهای تولیدی آلاینده، استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نکنند، طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده باید یک درصد از مبلغ فروش تولیدات خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل وجود مستندات قانونی لازم از جمله نتایج طرح خوداظهاری واحدها و نمونه‌برداری‌های آزمایشگاهی را در ارتباط با حذف و اضافه شدن واحدها در لیست صنایع آلاینده مهم ارزیابی کرد.

شهند از پایش مستمر مقدار آلایندگی محیط زیست واحدهای تولیدی استان خبرداد و گفت: در ۹ ماه امسال هزار و ۷۲۷ مورد پایش زیست محیطی در حوزه واحدهای صنعتی، فاضلاب های صنعتی، پسماند و هوا انجام شده که از این تعداد ۹۲۳ مورد تذکر، ۳۷۲ مورد صدور اخطار زیست محیطی و ۱۰۸ مورد پرونده در محاکم قضایی تشکیل شده است.

انتهای پیام/ع



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.