امام جمعه مشهد گفت: حماسه ۳۰ دی ۵۷ در قوچان تنظیم‌کننده انقلاب بود و منجر به گسترش مقاومت از مشهد به منطقه‌ای بزرگ با مردمی غیرتمند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -  آیت‌الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت ۳۰ دی در قوچان با اشاره به این که پس از ۱۰ دی تنها ۲ شهر قوچان و تربت‌حیدریه حرکت‌های بزرگی را داشتند گفت: در قیام ۳۰ دی قوچان برخورد‌های رژیم، هدفمندانه و برای تضعیف نیرو‌های انقلابی بود که شهادت شهیدان کریمی و غلامیان موجب شد رژیم به هدف خود نرسد.

قوچان شهری است که سوابق تاریخی آن حاکی از موقعیت‌های خاص پرورشی و تربیتی است و پایگاه عظیمی برای ایجاد تحول در عناصر فداکار و خدمتگذار و دلاور در تاریخ بوده است.

به گفته او موقعیت جغرافیای قوچان از چندین قرن گذشته با وجود عشایر و قبایل مختلف در مناطق کوهستانی انسان‌هایی قوی ساخته است که در عرصه‌های تربیتی از دلاوری‌ها و غیرت بالایی برخوردار بوده و چهره‌هایی مبارز و انقلابی را در تاریخ ثبت کرده‌اند و گاه حرکت‌هایی در تاریخ استان و ایران آغازشده بود که پایگاه آن قوچان و انسان‌های اثرگذار آن منطقه بوده است.

شخصیت مذهبی شیخ ذبیح‌الله قوچانی که قوچان را به قطب روحانیت تبدیل کرده بود نیز در برابر مبارزات علیه ساواک و رژیم ستم‌شاهی بسیار حساب‌شده و زبانزد بوده است.

 به گفته آیت اللله علم الهدی آنچه از قیام ۳۰ دی مردم قوچان اهمیت دارد زنده نگه‌داشتن جریان‌ها و دلاوری‌های مردم برای نسل جدید انقلاب خواهد بود، باید اتفاقات برای نسل جوان ملموس باشد که مردمی با سینه خشک و دست‌خالی در مقابل رژیم تا دندان مسلح که تمامی قدرت‌های جهانی پشتیبانی می‌کردند مقاومت و مبارزه کردند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.