به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی درباره برقراری خط منظم کانتینری بین بندر چابهار و بنادر غرب هندوستان، گفت: در راستای برنامههای دولت خدمتگزار در رونق اقتصادی محور شرق و همچنین با هدف استفاده مطلوب از ظرفیتهای عملیاتی بندر چابهار، برقراری خط منظم کانتینری بین بندر چابهار و بنادر غرب هندوستان (ناواشیوا و کاندلا) با همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی مدنظر قرار گرفت؛ بر این اساس، سرویس منظم خط کانتینری با برنامه زمانی تردد ۱۰ تا ۱۵ روزه از مبدا و مقصد بندر چابهار در مسیر بنادر کشور هند توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی انجام میشود.
به گفته سرپرست معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان همکاریهای لازم در ارائه مشوقهای تعرفهای در حقوق و عوارض و هزینههای ورود کشتیهای کانتینری را به عمل خواهد آورد.
او می گوید: طبق برنامه زمانبندی، اولین سرویس کانتینری مورد نظر در تاریخ ۲۷ بهمن ماه سال جاری وارد بندر شهید بهشتی خواهد شد.
او گفت: هم افزایی دستگاههای مرتبط و تسهیل فرآیندهای ورود و خروج کالا میتواند در استمرار فعالیت این خط کشتیرانی تأثیر گذار باشد.
اسلامی خاطرنشان کرد: پس از بهره برداری فاز نخست از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، عملکرد تخلیه و بارگیری به صورت مستمر رو به رشد است، به طوری که از ابتدای سال جاری عملکرد تخلیه و بارگیری در بندر چابهار از رشد ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده و همچنین تخلیه کالای اساسی نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد و صادرات غیر نفتی ۱۸۰ درصد رشد داشته است.
جلیل اسلامی گفت: مجموع عملکرد بندر چابهار طی ۱۰ ماه سال جاری به بیش از ۳ میلیون ۳۰۰ هزار تن انواع کالا میرسد که بندر شهید بهشتی هم به همین صورت نرمهای رضایت بخش تخلیه و بارگیری داشته است که میتوان به نُرم بارگیری روزانه ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن کلینکر صادراتی در مهر ماه امسال اشاره کرد.
گفتنی است پیش از این نیز سید محمد رضا احمدی زاده مدیرعامل کشتیرانی والفجر از شرکتهای تابعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۲۵ دی ماه امسال از برقراری خط منظم کانتینری این شرکت در مسیر بندرعباس به بنادر ناواشیوا، کاندلا و جبلعلی در امارات خبر داده بود.