رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: موضوع رفع تداخلات اراضی و همچنین اجرای کاداستر جزو اقدامات اولویت‌دار است و باید به صورت ویژه در قالب یک قرارگاه جهادی به این موضوع پرداخته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان  قزوین -   رضا افلاطونی در نشست با مدیرکل، معاونان و مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: موضوع رفع تداخلات اراضی و همچنین اجرای کاداستر جزو اقدامات اولویت‌دار بوده و باید به صورت ویژه با همکاری مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در قالب یک قرارگاه جهادی به این امر پرداخته شود.

در حال حاضر بحث مالکیت یکی از مشکلات کشاورزان استان است و در صورت تعیین تکلیف مالکیت اراضی و سند دار شدن، ضمن کاهش دعاوی و تسهیل سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، زمینه نظارت و کنترل بر تولید محصولات کشاورزی و همچنین حفاظت و صیانت از عرصه‌های طبیعی بیش از گذشته فراهم می‌شود.

 باید با ایجاد تشکل‌ها و تعاونی‌های محلی موضوع حفاظت از عرصه‌های طبیعی به خود مردم واگذار شود و شما به عنوان دستگاه متولی بایستی بر نحوه رعایت قوانین حفاظتی مانند رعایت چرای دام، لزوم تعادل دام و مرتع توسط آن تشکل‌ها نظارت و آن‌ها را در این موارد پاسخگو کنید.

 افلاطونی اجرای طرح پارک آبخیزداری در استان را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید در اولویت قرار گیرد و گفت: یکی از رویداد‌های ارزشمند در حوزه جنگل و مرتع، ایجاد پارک‌های آبخیزداری است که علاوه بر اهدافی ازجمله حفظ منابع پایه آب، خاک، پوشش گیاهی و مدیریت سیل‌های ورودی به شهرها، موضوع تقویت ارتباط انسان و طبیعت نیز در قالب پارک آبخیز مطرح است، و می‌تواند ضمن حفظ کاربری اراضی طبیعی، در آموزش و ارتقای سطح آگاهی‌های مردم در زمینه منابع طبیعی نیز موثر باشد؛ لذا این موضوع باید به صورت جدی پیگیری شود.

استفاده و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نظیر سامانه‌های پایش و تصاویر ماهواره‌ای، نصب دوربین در مناطق بحرانی، استفاده از پهپاد و همچنین استفاده از سیستم رادیویی بی‌سیم می‌تواند در در زمینه شدت بخشیدن به حفاظت از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار