درنشست اسلو، طالبان با نمایندگان جامعه مدنی، نمایندگان زنان و روزنامه نگاران افغانستان دیدار خواهندکرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - به گزارش منابع خبری اعضای نشست اسلو بدون ذکر نام شان گفته اند که در نشست امروز یک‌شنبه (3 دلو) در اسلو، شخصیت های مستقل از جامعه مدنی افغانستان شرکت خواهند کرد.

به گفته منبع، هیأت 16 نفری جامعه مدنی افغانستان یک طرح جامع را در این نشست به طالبان، اتحادیه اروپا و آمریکا ارائه می‌کند.

جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست؛ اما منبع گفته که این طرح با هدف بررسی راه های بیرون رفت از بحران افغانستان کار کرده‌اند.

با این وجود، برخی منابع آگاه می‌‎گویند که حقوق بشر و رسیدگی به بحران بشری افغانستان از محورهای گفتگو میان طرف‌های شرکت کننده در نشست اسلو است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است که تشکیل یک نظام سیاسی جامع، پاسخ به بحران‌های فوری انسانی و اقتصادی، نگرانی‌های امنیتی، مبارزه با تروریزم و حقوق بشر به ‌ویژه آموزش برای دختران و زنان در دستور کار این نشست قرار دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته است که امیدوار است، گفتگوهای نشست اسلو از تبدیل فضای جنگ به یک وضعیت صلح آمیز در افغانستان کمک کند.

طالبان تا هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده اند.

آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه ناروی که میزبان نشست اسلو است گفت که این نشست به معنای مشروعیت بخشیدن و یا به رسمیت شناختن طالبان نیست.

آنیکن هویتفلد گفت که باید با طالبان صحبت شود و نمی‌توان اجازه داد که وضعیت سیاسی به یک فاجعه انسانی بدتر منجر شود.

در نخستین روز نشست اسلو، طالبان با نمایندگان جامعه مدنی، نمایندگان زنان و روزنامه نگاران افغان دیدار و گفتگومی‌کنند.

ناروی سابقه میانجی‌گری در منازعات در کشورهای مختلف را دارد. این کشور در سال ۱۳۹۴ نیز میزبان یک نشست بین‌الافغانی بوده است.

انتهای پیام/ ر

برچسب ها: اسلو ، طالبان ، بین‌الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار