محتشمی پور گفت: واردات سالانه ماشین آلات معدنی طی چند سال گذشته حدود ۵۰۰ دستگاه بوده و امسال هم در همین حدود است.

باشگاه خبرنگاران جوان - رضا محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

سالانه چه تعداد ماشین آلات سنگین نیاز داریم؟

محتشمی پور: سالانه حدود ۳۰۰۰ ماشین نیاز داریم. یک گروه ماشین آلات معدنی و یک گروه ماشین آلات راهسازی داریم. ماشین آلات راهسازی در کلاس پایین‌تر قرار دادند، ولی ماشین آلات معدنی حجم و توان بالاتری دارند.

در یک مقطعی در چند سال قبل هپکو در همکاری با شرکت‌های بین‌المللی اقدام به تولید کرد، اما پس از آن به دلیل مشکلاتی که ایجاد شد تولید قطع شد. واردات مشروط به قرارداد با هپکو است. معدن‌هایی که بیش از ۴ الی ۵ دستگاه نیاز داشته باشند به شرطی مجوز واردات می‌دهند که قرارداد با هپکو ببندند.

واردات سال های گذشته چه میزان بوده است؟

محتشمی پور: واردات سالانه طی چند سال گذشته حدود ۵۰۰ دستگاه بوده است. امسال عدد خیلی متفاوت نیست. درکل پانصد الی ششصد دستگاه برآورد می شود. نیاز صنایع معدنی به ماشین آلات خیلی بیشتر است .تولید ماشین آلات صنعتی در چند سال اخیر نداشتیم.

ما برای واردات ماشین آلات نیاز به قانون نداریم . اساساً برای واردات ماشین‌آلات موردنیاز برای خطوط تولید منعی وجود ندارد. محدودیت‌هایی که در فرآیندها نیاز داریم عمدتاً به دلیل بودجه‌ است. بحث حمایت از ساخت داخل نیز مطرح است که اجازه واردات بی رویه را نداریم.
رویه و اعدادی که در عمل به آن رسیده ایم هیچ وقت نزدیک به این اعداد مطرح شده نبوده است.

در ادامه قائم مقام مدیرعامل هپکو اراک به چند سوال پاسخ داد:

آیا تولید ماشین آلات معدنی نداریم؟

علیرضا میقانی: بیش از ۲۰۰ دستگاه به معادن ارائه کرده‌ایم به دلیل مشکلات تحریم و به دلیل مشکلاتی که ناشی از خصوصی‌سازی بود چند سالی دچار رکود بودیم . تجهیزات و دانش هپکو کم نشده است. کماکان امکان ارائه بیل های سنگین و لودر های سنگین را داریم. لودر های معدنی برای شرکت‌های معدنی در داخل شرکت در حال تولید است.

آیا واردات ماشین آلات سنگین پشت پرده دارد؟

میقانی: بله پشت پرده دارد؛ متاسفانه علیرغم صحبت‌هایی که برای نیازهای سنگین در حد ۱۰ هزار و ۱۵ هزار می‌شود، یک سال و نیم است که به تمامی معادن سر زده ایم و ماشین آلات را ارائه داده ایم و حاصل یک سال تلاش ما ۵۰ دستگاه قرار داد بوده است.

چند پرونده را به سازمان بازرسی داده‌ایم .وقتی یک لودر را با قیمت۳۰ هزار دلار می خریم و به معادن حدود ۲۵۰ هزاردلار تحویل می‌دهیم مطمئن باشید که پشت پرده وجود دارد.

ظرفیت تولیدی هپکو چقدر است؟

میقانی: ظرفیت تولیدی هپکو ۲۸۰۰ دستگاه است. در سال ۸۶ اثبات کردیم که ۲۳۰۰ دستگاه ماشین به بخش راهسازی و معدن تحویل داده‌ام. آمارهای مستندی در بورس وجود دارد. ظرفیت تولید ما و آمارهای ارائه محصول وجود دارد. این آمارها عموماً از سمت معادن عنوان می شود. در سال هایی که تنش ارضی نداشتیم بیش از ۶۰۰ الی ۷۰۰ دستگاه وارد مملکت نشده است.در سال هایی که تنش ارزی داشتیم به علت اینکه قسمتی از تعهدات ارزی برگشت داده می‌شد با آمارهای بالایی رو به رو می شویم.باید از توان تولید استفاده کنیم .توان تولید به قدری نیست که ادعا می‌شود.

در ادامه برنامه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به چند سوال پاسخ داد:

در کدام رده از ماشین آلات سنگین ظرفیت تولید داریم؟

علی اکبر کریمی : اولین دغدغه‌ای که مجوز واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات اولین ایجاد می‌کند بار هزینه ارزی بسیار سنگین آن است در حالی که تولید داخل این ماشین‌آلات می تواند حجم قابل توجهی از نیاز ارزی را کاهش دهد.

در کنار آن تولید اشتغال و مزیت های دیگر را به همراه دارد .در شرکت هپکو به عنوان قدیمی ترین و مجهزترین واحد تولید کننده ماشین آلات راهسازی و معدنی در گذشته محصولات زیادی داشتیم. با توجه به وقفه ای که در شرکت هپکو به وجود آمد این شرکت مجددا بازیابی و فعال شد و طی یک سال گذشته جلسات متعددی را در وزارت صنایع و ایمیدرو داشتیم و تفاهم نامه هایی به امضا رسید.بنابراین می توان گفت که واردات پشت پرده دارد.

ایرادات جدی به این موضوع وارد است اولین نکته این است که در وارداتی که صورت می‌گیرد توجه کمی به نیاز واقعی معادن می‌شود. انتخاب غلط در نوع ماشین‌آلات صورت می گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کامران پناهی
۰۲:۳۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
با سلام و عرض ادب جناب اقای وزیر اینجانب تمامی سرمایه ۲۰ ساله خود را در راستای سخنان رهبری مبنی بر حمایت از بخش خصوصی در معادن بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال صرف بهره برداری و خرید خط تولید شن و ماسه و کارخانه اسفالت و بتن اماده نمودند اما متاسفانه بدلیل بالا رفتن یکباره ارز از یکطرف و قیمت بیل مکانیکی و لودر تا بیست برابر نسبت به سال ۹۷ که تا ده برابر بعلت دلار و ده برابر بعلت عدم واردات ماشینالات معدنی نسبت به تقاضا و رانت بنگاه داران و جلوگیری از حمایت صنعدن معدن متاسفانه مارا به سمت ورشکستگی سوق داد خواهش میکنم به هر معدن حداقل ۴ دستگاه لودر و بیل اجازه واردات بدید این حداقل کاری که معاونت معدنی میتونه برای معدن کار کنه چون تسهیلات بانکی که با سود ۲۵٪ که نابود میکنه معدنکارو و معدنکار سند خونه از کحا بیاره سند معدنم که بانک‌ها قبول نمیکنن پس حداقل کار مجوز واردات خصوصا بیل و لودر هستش که پنج برابر کشورهای مجاور در ایران خرید و فروش میشه پس تا میتونید حمایت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
وقتی شما یک لودر بیش از قیمت واقعی عرضه میکنید همه زیان
میبینند امروز اگر کسی یک ساعت کار داشته باشد کار نمیکنند
باید پول
سه ساعت پرداخت کنی این ظلم به ملت به بهانه تولید داخل
ملت نابود شدند باید کامل ازاد شود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۴ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
پس چرا مجلس واردات ده هزار دستگاه را آزاد کرد
حمایت از تویلد ملی فقط شعار بود،،؟؟ که مجلس و دولت میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۳ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
مملکت به این بزرگی فقط 500 تا ؟
معلوم میشه کارای عمرانی خوابیده
آخرین اخبار