باشگاه خبرنگاران جوان کرمان - علیرضا وحیدزاده گفت: در سیستم کاری یک فرآیند داریم که این فرآیند در جامعه ما بسیار مهم است و ما تکالیف و مسئولیت اجتماعی و ارزشها و نقشی را که باید به عنوان عضوی از جامعه دارا باشیم همه در این فرایند شکل میگیرد و در واقع نقاط قوت و ضعف سیستم مابه این فرآیند برمی گردد و اگر ما آدمهای موثر و یا غیر موثری میشویم بر میگردد.
به گفته او: این فرآیند چند مرحله دارد که اولش خانواده است که بچه درآن متولد میشود و نقش مادر در خانواده غیر قابل انکار است و پایه پرورشی و تربیتی فرزند است و آنجاست که ارزشها در بچه و در درون ذهن بچه نهادینه میشود پس مادر جایگاهش در این فرآیند کاملا تعریف شده و با ارزش و غیر قابل انکار است و از نظر ما این مورد تایید است و همه کسانی که این فرآیند را به کار میبندند جایگاه ویژهای برای مادر در نظر میگیرند.
وحیدزاده با بیان اینکه در گذشته به نقش مادر اهمیت بیشتری قائل میشدند گفت: در دنیای سنتی بخصوص در مرحله اول نقش مادر بارز و بسیار پر رنگ بودو بعد از آن نقش همسالان بود که پر رنگ میشد، بچهها از خانه بیرون میآمدند و با همسالان ارتباط برقرار میکردند و نقش همسالان در این مسیر چشمگیر بود.
سرپرست بهزیستی استان کرمان در واگشایی مراحل بعدی رشد وشکل گیری فرآیند گفت: در مراحل بعد مدرسه و رسانهها نهادهای اجتماعی دیگری بودند که نقش مهمی را در این فرآیند ایفا میکردند. در دنیای سنتی هم نقش مادر پر رنگ بود و هم همسالان و بچهها با تعاملی که در خانه با مادر و بیرون از خانه باهمسالان داشتند هم به نقش و هم به ارزشهای اجتماعی و هم به تکالیف خودشان واقف میشدند، اما به مرور نقش مادر در خانه کمرنگ شد و نقش همسالان هم کمرنگ شد و رفته رفته رسانه هاپر رنگتر شدند.
او میگوید: ما سه موج را پشت سر گذاشتیم در موج اول نقش مادر فوق العاده پر رنگ بود و در موج دوم نقش مادر کمرنگ و نقش همسالان پر رنگ میشد و در موج سوم نقش خانواده و همسالان کمرنگ و نقش رسانه هاپر رنگ شد و اینجا جای یک مکانیزم خالیست که تکالیف اجتماعی و انتقال ارزشها، هنجارها و آگاه بخشی به بچهها و اینکه بچهها مسئولیت پذیری اجتماعی را یاد بگیرند و یک عنصر موثر در جامعه باشند و در واقع سازوکار زندگی اجتماعی خودشان را خودشان مدیریت کنند احساس میشود و نمیدانیم از این مکانیزم را از کجا تامین کنیم.
وحیدزاده گفت: با رسانهها ارتباط خوبی نداشتیم و رسانههای ما در واقع نتوانسته اند این پیوند را برقرار کنند وما در پیوندهای بین نسلی ضعف داریم و لازم است که به نوعی پر رنگتر عمل کنیم.
او گفت: رنگ و لعاب دادن به این پارگی و این گسست در بعضی از فضاها از طریق مکانیزمهای بیرونی و از طریق مهدهای کودک یا پیش دبستانیها و مدارس و مراکزی که کودکان را در آنجا نگه داری میکنند صورت میپذیرد و لازم است که اینها را قوی و ساخته و پرداخته کنیم تا جای خالی مادر یا جایگاهی که مادر یک زمانی داشت را بتوانند پر کنند و همسالان و رسانهها را در واقع یک رنگ و لعاب خوبی بدهند و خروجی رسانهها را مقطعی کنند که بتواند برای بچهها در واقع تضاد ارزشی ایجاد نکند.
سرپرست بهزیستی استان کرمان گفت: اینها موضوعات مهم و بحثهای تخصصی است که ما خیلی راحت از کنار آنها رد میشویم ما جشن تکالیف فرزندان را خیلی راحت برگزار میکنیم و از کنارش به راحتی میگذریم و فقط به عنوان یک روز به آن نگاه میکنیم، اما آیا بچهها به تکالیف خود واقف شده اند یا نه و یا اینکه چقدر به تکالیفی که در این سن باید واقف باشند توجه داریم، نگاهمان بیشتر به صورت ماجراست بایدبه موضوع دقیق نگاه کنیم؛ الان بچهها چقدر واقف هستند باید از آن صورت نمایشی یک مقدار فراتر برویم این که بچهها نسبت به جایگاه سنی و مسئولیتی که دارندو مناسبتی که به اخلاقیات و شرع دارند ایجاب میکند با دقت بیشتری و با ظرفیت بیشتری در این مراکز توجه کنیم و باید دوستان، مددکاران و روانشناسان و مربیان را تقویت کنیم.
او با اشاره به اینکه در جایگاه مادری هم برای فرزنداننان کم گذاشتیم گفت: شاید کسی در ده سال اخیر مطالعهای نکرده است که چه کارهایی را بایست متناسب با شرایط اجتماعی انجام میداده ایم و چقدر باید خودمان را ارتقا میدادیم که بتوانیم ارتباط موثری با بچهها بگیریم که امروز نگران این موضوع نباشیم که بچههای ما از دستمان در رفته اند.
وحید زاده گفت: امروز ما با نسل بعدی ارتباط موثری نمیتوانیم داشته باشیم و بچهها در واقع ارتباطشان با ما کم شده است و این ضعف ارتباطی با والدین به خصوص مادر که یک سکان در خانواده محسوب میشود جامعه ما را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.
او با بیان اینکه باید مهارتهای اجتماعی را به خانوادهها و نیز فرزندان آموزش بدهیم، گفت: امیدواریم این سن تکلیف را برای بچهها خوب جا بیندازیم و از مادران نیز خواهش میکنم یک بازنگری در نقش خود داشته باشند؛ و بدانند که فردای جامعه ما از تربیت امروز آنها نشات میگیرد.
انتهای پیام/س