خشکسالی‌های ۲۰ ساله در خراسان جنوبی سبب شده تا کشت گیاهان با نیاز آبی پایین از جمله گیاه روغنی گلرنگ مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - حسینی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۳۰ تُن گلرنگ از اراضی زیرکشت این گیاه برداشت شود.

او گفت: گیاه گلرنگ طی دو مرحله پاییزه و بهاره کشت می‌شود؛ کشت پاییزه در مهر ماه و کشت بهاره اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود و زمان برداشت کشت بهاره از اواخر خرداد تا اوایل تیر ماه است.

با توجه به کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر، تغییر الگوی کشت و لزوم توسعه کاشت گیاهان کم آب بر می‌توان این گیاه را در تناوب زراعی اراضی کم بازده قرار داد.

حسینی گفت: پارسال ۲۰ هکتار از اراضی استان به کشت گلرنگ اختصاص یافته بود، اما میزان کشت امسال به ۲۸ هکتار رسیده است.

او گفت: به طور متوسط میانگین عملکرد این محصول در استان ۱.۱ تُن در هکتار است.

یک تیر و دو نشان کاشت گلرنگ

حسینی گفت: کلاله گل‌های گیاه گلرنگ نیز به عنوان محصول دوم توسط گلرنگ کاران برداشت می‌شود و محصول دانه گلرنگ برای روغن کشی در کارخانجات مربوطه مورد استفاده قرار گرفته که عمدتا به خارج از استان منتقل می‌شود.

او گفت: کلاله گل‌های گلرنگ به عنوان رنگ طبیعی جایگزین زعفران در صنایع غذایی و تولید رنگ‌های خوراکی استفاده می‌شود و از کنجاله آن به عنوان خوراک دام و دانه اش نیز به میزان محدود برای خوراک پرندگان زینتی دارای بازار مصرف است.

با توجه به میزان بالای پروتئین گیاه گلرنگ و نیاز وسیع استان برای تهیه علوفه دام، کاه گلرنگ هم برای تعلیف دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.