بانوی کار آفرین اهل بالاده کازرون گفت:‌ کشاورزان، کشت زعفران را با توجه به شرایط آب‌ و هوایی شهرستان کازرون غیرممکن می‌دانستند اما با کسب دانش کشت زعفران و با تلاش و پشتکار، این هدف محقق شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - فاطمه صداقتی بانوان نمونه روستایی و عشایر کشور سوم بهمن‌ ماه امسال در مراسمی با حضور وزیر جهاد کشاورزی تجلیل شدند که این بانوی کشاورز استان فارس نیز در میان برگزیدگان بود.

او راز این موفقیت خود را پیگیری و پشتکار همراه با کسب دانش کشت زعفران دانست و گفت: به دنبال نامگذاری سال های اخیر با موضوع اقتصادی و تولید، فعالیت خود را با کشت زعفران آغاز کردم.

 صداقتی که اهل شهر بالاده کازرون است گفت: با توجه به شرایط آب وهوایی شهرستان کازرون، کشاورزان منطقه این حرکت را غیرممکن می دانستند اما با تلاش و پشتکاری که داشتم  بدون حمایت، برای دستیابی به هدفی که به نظر غیرممکن بود را شروع کردم.

مأموریت غیرممکنی که بانوی کشاورز در کازرون فارس انجام داد

او گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، با هدف صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد اشتغال، کشت زعفران را با استفاده از تجرببات متخصصان در مزرعه کوچکی در شهرستان کازرون آغاز کردم.

این بانوی کارآفرین گفت: استقبال از کاشت زعفران به دنبال موفقیتم در برداشت محصول موجب شد که امروز در سطح پنج هکتار درکازرون، کاشت و برداشت این محصول را انجام دهم.

صداقتی گفت: زمینه‌ ساز ترویج کشت زعفران در بین کشاورزان منطقه و به ویژه برای زنان روستایی منطقه جره و بالاده و ایجاد اشتغال برای ۳۹ نفر از آنان شده‌ام.

این بانوی کارآفرین گفت: علاوه بر فعالیت در کشت زعفران و ترویج کاشت این گیاه، در زمینه تهیه و توزیع پیاز زعفران نیز فعالیت دارد.

زعفران ایران که یکی از کالاهای منحصر به فرد با پیشینه ۲ هزار ساله است که  بنا بر اعلام پارسال معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، بیش از ۹۰ درصد تولید و سطح زیرکشت زعفران جهان متعلق به ایران بوده و از ۱۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت جهانی زعفران، حدود ۱۱۵ هزار هکتار آن به ایران تعلق دارد.

زعفران که به آن گل سلامتی و طلای سرخ هم می‌گویند، از گرانبهاترین گیاهان و ادویه جهان است و با کشت پیاز تکثیر می‌شود.

گل‌های زعفران در آبان ظاهر می‌شود و دوره برداشت این محصول حدود ۲۰ روز تا ۴۵ روز بوده  که هر ۱۰۰گرم زعفران خشک حاصل ۱۰کیلوگرم گل زعفران  و هر یک کیلوگرم گل زعفران شامل حدود چهار هزار و ۷۰۰ دانه گل زعفران است.

زعفران، نشاط آور، هضم کننده غذا، تقویت کننده اعصاب و قلب و ضد اسهال، پاک کننده کلیه ومثانه و دارویی برای زایمان‌های سخت و درمان زخم‌های پوستی است.

شهرستان کازرون در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.