نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: عشایر استان با وجود مشکلات عدیده ای چون بلاتکلیفی دام‌های مازاد و کمبود نهاده‌های دامی، اما آنها از مرز‌ها در برابر ناامنی احتمالی و همچنین سرمایه‌های دامی در مقابل قاچاق و دلالان محافظت کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام - حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار  در دیدار رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: وجود دام‌های مازاد و عدم خرید این احشام از سوی دولت مشکلات زیادی برای عشایر ایجاد کرده در حالیکه دست‌های پشت پرده اجازه خرید این دام‌ها و عرضه به بازار‌های مصرف را نمی‌دهند و با پرداخت دلار گوشت را از دیگر کشور‌ها وارد می‌کنند در حالی که آن هزینه‌ها را می‌توانستند برای خرید دام مازاد عشایر داخل کشور صرف کنند.

او گفت: باید این حلقه مفقوده و مشکل از ریشه علت یابی و مرتفع شود تا با خرید دام مازاد عشایر بخشی از مشکلات اقتصادی این قشر رفع شود.

امام جمعه ایلام گفت: نباید عشایر به عنوان مهمترین مولد‌های اقتصادی کشور سرخورده و نامید از عدم رسیدگی ها، کسب و کار خود را رها و به حاشیه شهر‌ها مهاجرت کنند و باید نیاز‌ها و خواسته‌های عشایر و خسارت‌های ناشی از دام مازاد و نهاده‌های دامی آن‌ها تامین شود.

حجت الاسلام کریمی تبار گفت: باید صادرات و فروش دام‌های مازاد عشایر به گونه‌ای مدیریت شود که خسارت‌های وارده به آن‌ها جبران و جمعبت عشایری موجود حفظ و زندگی اقتصادی ان‌ها رونق بگیرد.

او گفت: نکته مهم دیگر اینکه با انجام برنامه‌های متنوع فرهنگی با توجه به گستردگی و در دسترس بودن گوشی‌های تلفن همراه مجهز به اینترنت، باید عشایر از آسیب‌های شبیخون فرهنگی مصون بمانند.

امام جمعه ایلام از مسوولان استان و کشور خواست مصوبه‌های سفر رییس جمهور قبل از بلااثر و نوشدارو شدن پیگیری و تخصیص یابد تا مشکلات عدیده عشایر از جمله نهاده‌های دامی، تامین آب، خرید دام مازاد، مرمت و نگهداری ایل راه‌ها و موارد دیگر کاهش یابد.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.