رئیس کل دادگستری گلستان گفت: در برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز از دانه درشت‌ها شروع می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان گرگان - حیدر آسیابی در جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی گلستان گفت:  خط قرمزی در مبارزه با زمین خواری نداریم و در برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز از دانه درشت‌ها شروع می‌کنیم.

به گفته حیدر آسیابی بنا‌های ساخته شده در دل کوه‌های زیارت و ارتفاعات این منطقه تعیین تکلیف می‌شوند.

او گفت: در گام اول مالکان همه بنا‌های ساخته شده در دل کوه‌های زیارت، شناسایی می‌شود و در گام بعدی، بنا‌های غیرمجاز مطابق قانون قلع و قمع خواهد شد.

آسیابی می‌گوید: دستگاه‌های اجرایی متولی هم موظفند به شناسایی مالکان این واحد‌ها و این که ایا مجوز دارند یا خیر، به دادستانی کمک کنند.

او گفت: موضوع ترک فعل‌های صورت گرفته از سوی مدیران فعلی و سابق هم در دادسرای مرکز استان در دست بررسی است.

حیدر آسیابی می‌گوید: اولویت اول ما در حال حاضر توقف ساخت و ساز‌ها و بعد از ان اجرای آرای قطعی قلع و قمع است و در این بخش از مدیران دستگاه‌هایی که مجری قلع و قمع این بنا‌ها هستند، هیچ بهانه و توجیهی را نمی‌پذیریم.

او گفت: فقط در هفته گذشته ۷۴ مورد قلع و قمع بنا‌های غیرمجاز در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی و باغی در روستای نوچمن گرگان و پارادایز جنگل النگدره اجرا شد.

او می گوید:از ابتدای امسال هم بیش از هزار و ۳۰۰ هکتار زمین‌های جنگلی، مرتعی و ساحلی استان با رای دادگاه‌های گلستان به بیت المال بازگردانده شده است.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: در دادگستری‌های استان هم رسیدگی به پروند‌های زمین خواری و دست اندازی به اراضی ملی و منابع طبیعی در شعب ویژه و توسط، قضات توانمند و قاطع صورت خواهد گرفت.

آسیابی گفت: دستگاه‌های متولی مانند جهاد کشاورزی به جای استفاده از ظرفیت‌های تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی و باغی که اختیار قانونی در برخورد سریع و تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز را به آنان می‌دهد، اقدام به تشکیل پرونده قضایی در دادگاه‌ها می‌کنند که زمان بر است و از طرفی برای مردم هم سوال ایجاد می‌کند که چرا به موقع جلوی این ساخت و ساز‌ها گرفته نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان هم در این جلسه با انتقاد از عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز گفت: قوانین محکمی در حراست از منابع ملی داریم، ولی به لحاظ کوتاهی متولیان، تجاوز به انفال صورت گرفته است.

محمود اسپانلو گفت: در موضوع ترک فعل‌ها، برخی مدیران در حد احضار به دادسرا هستند، اما متاسفانه امروز در همین جلسه هم شاهد بودیم برخی از این مدیران به جای قبول مسئولیت، فرافکنی می‌کنند و مشکلات را به مدیران قبلی حواله می‌دهند که به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

او گفت: کوتاهی و سهل انگاری برخی مدیران در مورد ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تجاوز‌های صورت گرفته به منابع طبیعی آشکار است و ما در دادستانی، تشکیل پرونده ترک فعل برای این مدیران را آغاز کرده ایم و به زودی اطلاع رسانی می‌کنیم.

دادستان اسپانلو گفت: در ساخت و ساز‌های غیر مجاز خیلی از دستگاه‌ها وظایفی دارند که بایستی به آن عمل کنند و کوتاهی متولیان وضعیت فعلی را ایجاد کرده که تمام این کوتاهی‌ها قابل تعقیب قضایی است لذا نیازمند انسجام در برخورد با پدیده زمین خواری بین دستگا‌های متولی هستیم.

تاکید بر ممنوعیت ارائه خدماتی مانند آب و برق و گاز و تلفن به ساخت و ساز‌های غریمجاز و خارج از بافت در زیارت و سایر مناطق استان، اجرای سریع‌تر آرای پلمپ چاه‌های غیرمجاز و تخریب بنا‌های ساخته شده در حریم و بستر رودخانه و حریم راه‌ها از دیگر مصوبات جلسه امروز شورای حفظ حقوق بیت المال استان بود.

انتهای پیام/فا/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.