باشگاه خبرنگاران جوان - حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس گفته است که کمیسیون صنایع بر نظر قبلی خود در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو اصرار کرده است.
شورای نگهبان هم اعلام کرده که درباره ماده ۴ این طرح مبنی بر آزاد شدن مشروط واردات خودرو ابهامی ندارد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان به برخی بندهای آن ایراداتی وارد کرده است.
میرسلیم می گوید: یکی از مشکلاتی که در خصوص واردات خودرو مطرح می شود، مشکل در تامین ارز آن است. اگر ارز را برای کالایی مانند خودرو اختصاص دهیم، از آنجایی که چون سود بالایی دارد و بسیاری علاقه به انجام این کار نیز دارند، باید منابع ارزی زیادی در اختیار آنها قرار دهیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: مشکل اینجاست که اصولا واردات برای خودروهای تشریفاتی و تجملی صورت می گیرد و خودروهایی وارد نمی شود که مورد نیاز عامه مردم باشد. مشکل دیگر واردات خودرو اینجاست که این امر، مانع توسعه و رشد کیفیت محصولات داخلی می شود. از طرف دیگر هم تولید کنندگان به جای تولید به سمت واردات سوق پیدا می کنند.
به گفته میرسیلم، باید سرمایه گذاری را به سمت ارتقاء محصولات ایرانی ببریم و خودرو را رقابت پذیر کنیم، کیفیت را افزایش داده و حتی به اندازه ای رشد کند که بتوانیم تولیدات داخل را صادر کنیم. خودروسازان باید اینکار را انجام دهند و اگر تاکنون این اتفاق نیافتاده باید تلاش خود را بیشتر کنند.
بر اساس طرح ساماندهی صنعت خودرو که ۲۴ شهریور در مجلس به تصویب رسید، واردات خودرو برای جبران کسری تولید داخل نسبت به تقاضای موثر در ازای صادرات خودرو یا قطعات آن آزاد شده است و حال به نظر میرسد مصوبه مجلس، در نگاه کلی، رفع انحصار از بازار خودرو را دنبال میکند.
در همین رابطه سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در صفحه شخصی خود در توئیتر و در رشته توییتی به ارائه توضیحاتی درباره مصوبه اخیر مجلس پیرامون واردات مدیریت شده خودرو پرداخت.
او نوشته است با اعطای مجوز واردات به ازای صادرات خودرو یا قطعات، مجلس اولین قدم برای رفع انحصار را برداشت؛ گرچه کافی نیست، اما گام مثبت کمیسیون صنایع، در جهت کنترل قیمت خودرو مؤثر است. با سیاستگذاریهای درست، قیمت در بازار تعدیل میشود نه با تصمیمات خلقالساعه!
این عضو کمیسیون صنایع و معادن در توئیت دیگری توضیح داد: طبق مصوبه اخیر، هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند به ازای صادرات خودرو و قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه، خودرو وارد کند. وزارت صمت موظف است از واردات مجدد اقلامِ صادرشده، جلوگیری و دستورالعمل خدمات پس از فروش این خودروهای وارداتی را تعیین کند.
برای قطعهسازان خصوصی و سایر خودروسازانی که در چنبره سایپا و ایرانخودرو گرفتار نشدهاند، این بهترین فرصت است تا با صادرات محصولاتشان به کشورهای گوناگون علیالخصوص همسایگان، بتوانند خودروهای مورد علاقه مردم را وارد کنند و رضایت مشتری را رقم بزنند.
20 دی حادثه بهبهان رامهرمز رخ داد و 59 خودرو با هم برخورد کردند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با توجه به تصادف زنجیره ای رخ داده در این محور به شدت از کیفیت ساخت خودروها انتقاد کرده و آن ها را به ارابه مرگ تشبیه کرد.
پس از پایان ضربالاجل استاندارد به خودروسازان در اول بهمن، این سازمان ۱۵ تکلیف قانونی جدید برای خودروسازان تعریف کرد و قرار شد خودروهایی که بیش از دو ماه در پارکینگ خودروسازان ماندگاری دارند باید قبل از تحویل به مشتری مجدداً بازرسی کیفی شوند.
محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید: متاسفانه کیفیت ساخت خودروهای ما مناسب نیست، رقابت هم نیست و در مقابل واردات هم نداریم، این مسائل باعث شده تولیدکنندگان خودرو خیلی دغدغه کیفیت نداشته باشند و به هر شکلی که میخواهند خودرو میسازند و به هر شکلی هم که میخواهند قیمت میگذارند.
براساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مورد خودروهای سواری تولید آذر ماه، نزدیک به ۵۸ درصد خودروهای داخلی با سطح کیفی سهستاره یعنی با کیفیت متوسط تولید شدهاند. در ۳۱ مدل خودروهای تولیدی این ماه، سه خودرو حایز پنج ستاره، ۹ خودرو حایز چهار ستاره، یک خودرو حایز دو ستاره و الباقی (۱۸ مدل خودرو) حایز سه ستاره شدهاند.
به این ترتیب اکثر خودروهای تولید داخل در سطح کیفی سه ستاره از پنج ستاره کیفی تولید شدند. در سطح قیمتی ۵، کوییک R (تولیدی پارسخودرو)، تیبا۲ (سایپا)، تیبا (سایپا- سیتروئن) و ساینا کاشان (سایپا- سیتروئن) در رده خودروهای با سطح کیفیت سه ستاره کیفی قرار گرفتهاند.
دهها هزار دستگاه خودرو در پارکینگها و احضار و تفهیم اتهام مدیران خودروسازیها در سازمان بازرسی به این دلیل و نظائر اینها در حالی ادامه دارد که با افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودروها در آذر ماه، خودروسازان وعده داده بودند که عرضه خودرو را با طرحهای فروش هفتگی، افزایش خواهند داد، اما ظاهرا در صنعت خودرو، در همچنان به پاشنه قبلی میچرخد.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
انتهای پیام/
پس کی این ها را غیر خود ما بیچاره ها میخره؟؟!!مگه آفریقاییها!!!
حالا صادرات قطعات خودرو یه چیزی ولی انصافا صادرات خودرو رو بیخیال شید فعلا تو بازار داخل موندین نازنین ای باهوش!!!
شما اول کامنت را بخوان و کمی تامل کن لطفا بعد نظر بده.، گفته شد کهٔبخاطر شرایط کرونآ، مشکل دارند، صحبتی از تکنولوژی نبود،
و دوست دوم. شما مطالعه کردی، بنده اینجا جوانیم را گذراندم که ای کاش..... و راجع به خودروهای خاص که گفتی، اینجاخاص و عام نداریم، با کارت پر پول وارد بشی اگر موجود باشه میخری، هیچ خودرویی خاص نیست مگر کلاسیک یا دست ساز باشه که خازج از صحبت ماست، البته کمی حرفتون درسته، خودروهای با تکنولوژی سنگینتر را باید بیشتر صبر کنید، در حالی که در گذشته نهایت یک هفته. یکی از دوستان 10 ماه ه هست که منتظر یک خودروی معمولی برای اینجاست اسکودا،
تجربه و دیده ها را بیان کردم و احتیاجی به تحقیق یا سفسته ندارم.
اقای خا م ن ه ای
چرا نمیذارین واردات خودرو آزاد بشه؟
40 ساله ایران خودرو و سایپا رو فرصت دادین چی شد؟کو پیشرفت|کو ایمنی؟کو امکانات؟
چرا نمیذارین واردات آزاد بشه تا رقابت ایجاد بشه و آمار سالی 30000 کشته به حداقل برسه؟؟؟؟
این 2 دیو خودروی کشور چی بهتون میدن که اینچنین همه جوره و همه روزه سنگشونو به سینه می زنید؟؟؟؟
نمی ترسید از آه و نفرین 79،521،785 ایرانی که به شما رای ندادن؟؟؟؟؟؟؟
مگه 290 نماینده ی مجلس ،نماینده ی 80،000،000 ایرانی نیستند برا ایجاد قانون؟؟چرا شما نمایندگان دلسوز ملت رو در ادامه تصمیماتشون نا امید می کنید؟؟؟؟
اگه مخالفت شما ادامه پیدا کند،همون بهتر که نمایندگان ملت استعفای دستجمعی بنویسن و برن به حوزه ی انتخابیه خود و زندگی عادیشونو ادامه بدن
و شما به جای همه تصمیم بگیرید....
واقعا چه مرگتونه؟
شرم کنید حیا کنید
واقعا جای تاسف است برای مملکت و مردم
یعنی دستور العمل دادن برای واردات خودروهای مورد نیاز عموم کار خیلی سختیه! و در مورد مشکل دوم اگه واردات انجام نشه کیفیت محصولات داخلی رشد پیدا می کنه؟ یا اتفاقا برعکس چون واردات و رقابتی نیست، انگیزه ای هم برای رشد کیفیت محصولات داخلی وجود نداره!
اگر واردات ازاد بشه هم قیمت پایین میاد هم کیفیت خودروهای
داخلی بالا خواهد رفت انقدر مقامت نکنید فکر مردم هم باشید
بسه دیگه خیلی زیاد بردین.
!!!!!
خب حالا که هیچ کدوم از این شعارها را کسی نیست پیاده کنه پس چتونه واقعا؟؟؟