عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای طرح شناسایی زودهنگام بیماران مبتلا به سرطان کولون در این شهر خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -  لادن گشایشی گفت: سرطان کولون دومین سرطان شایع در ایران بعد از سرطان پستان است و  خراسان رضوی نیز از جمله استان‌های با شیوع بالای کانسر کولون به شمار می‌رود.

 به گفته او در ۳۰ درصد موارد کانسر کولورکتال سابقه فامیلی سرطان روده در خانواده وجود دارد و در یک سوم از این موارد حدود ۱۰ درصد کانسر کولون در اثر جهش پاتوژنیک در ژن‌های مرتبط با سرطان رخ می‌دهد که در هنگام تولد تا ۵۰ درصد احتمال انتقال به فرزندان وجود دارد.

استادیار گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شایعترین نوع سرطان کولون بر اساس جهش ژنتیکی سندرم لینچ است که در اثر جهش در برخی از  ژن‌ها است که افراد حامل این ژن‌ها تا سن ۷۰ سالگی، ۲۰ تا ۷۰ درصد احتمال دارد  که به این سرطان مبتلا شوند ولی در صورت شناسایی این افراد و غربالگری مناسب در سن درست می‌توان از بروز سرطان در این افراد جلوگیری کرد و این روشی مقرون به صرفه برای جلوگیری از بروز سرطان کولون است.


بیشتر بخوانید



به گفته گشایشی  در ایران مطالعات بسیار محدودی در این زمینه وجود دارد و از ۴ سال قبل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدام به شناسایی خانواده‌های با ریسک بالا برای این سندرم‌های ارثی انجام شد .

او گفت: رجیستری سرطان‌های فامیلیال کولون به همراه بیوبانک آن شروع به فعالیت کرد  و با کسب گرنت نیماد آزمایش ژنتیک برای این افراد انجام شد و اطلاعات بالینی و آزمایشگاهی بیماران ثبت شد و در این فاصله نرم افزار ثبت مخصوص این بیماری‌ها طراحی شد که در مرحله ثبت اختراع است.

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.