باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر- احمد محمدیزاده گفت: راه آهن بوشهر- شیراز ۲ پیمانکار دارد که یکی در شیراز است که هفته پیش رفتم و از کارشان بازدید کردم. یک پیمانکار هم در بوشهر دارد که این پیمانکار ۱۳۰ میلیارد تومان طلبکار بوده و منابع مالی برایش تامین نشده و مجبور شده است کارش را محدود کند.
در یکی دو روز گذشته خبرهایی مبنی بر این مطرح بود که پیمانکار راه آهن بوشهر- شیراز، در بوشهر کارگران را به مرخصی فرستاده است و به نظر میآید کار تعطیل شده است.
استاندار بوشهر در حاشیه بهرهبرداری از طرحهای عمرانی در شهرستان بوشهر در جمع خبرنگاران گفت: پیگیر هستیم با وزارت راه و شهرسازی که اقدامهایی صورت گیرد تا طرح راه آهن از حالت کنونی خارج شود.
محمدیزاده گفت: رئیس جمهور در سفر به بوشهر ۲۰۰ و در سفر به فارس ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت برای راه آهن بوشهر-شیراز اختصاص داد. جلساتی با معاون اول رئیس جمهور، مسئولان وزارت راه و استان فارس داشتهایم اما سازوکار اجرا کردن این مصوبه یعنی فروش نفت عملیات طولانی دارد.
بیشتر بخوانید
او میگوید: طرح راه آهن پس از ۱۴ سال، فقط ۸.۵ درصد پیشرفت داشته و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته است. با این روند، این طرح تکمیل شدنی نیست و ۸۰ تا ۹ سال دیگر هم ادامه مییابد.
استاندار بوشهر گفت: اجرای مصوبات و اختصاص منابع از طریق تهاتر مشکل طرح را اساسی حل خواهد کرد.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز گفت: راه آهن بوشهر-شیراز ۴۳۰ کیلومتر است که بیش از ۱۲۰ کیلومتر آن در بوشهر قرار دارد و از این میزان که در بوشهر است، قطعه ۲۵ کیلومتری که از کلمه تا اهرم را شامل میشود، سختترین قطعه مسیر است.
محمد هادی رستمیان گفت: این مسیر ابنیههای خاصی دارد؛ ۱۲ تونل دارد به طول ۱۴۰ تا ۴۷۰ متر، ۱۹ پل دارد از ۱۸۰ تا ۷۰۰ متر و ۶۰ آبرو دارد.
به گفته او، ساخت ۴ تونل به طول ۳۱۰، ۳۰۰، ۱۸۰ و ۱۴۰ متر آغاز شده است.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار قابل توجهی برای راهآهن اختصاص نیافته بود، و برای سال آینده با توجه به شرایط تحریم ظالمانه و اعتبارات ما که زیاد نیست، باید مدیریت شود تا بتوانیم به این طرح اعتبار اختصاص دهیم.
رستمیان گفت: رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار بوشهر برای تامین منابع اعتباری پیگیری ویژه انجام داده و مواردی مانند فاینانس، مشارکت سرمایهگذاران داخلی و تهاتر را بررسی کردهاند تا بتوان این طرح را از بنبست کنونی درآورد.
انتهای پیام/ک