استاندار بوشهر گفت: ساخت راه آهن بوشهر- شیراز تعطیل نشده، پیمانکار به علت پرداخت نشدن منابع مالی کارش را محدود کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر-  احمد محمدی‌زاده گفت: راه آهن بوشهر- شیراز ۲ پیمانکار دارد که یکی در شیراز است که هفته پیش رفتم و از کارشان بازدید کردم. یک پیمانکار هم در بوشهر دارد که این پیمانکار ۱۳۰ میلیارد تومان طلبکار بوده و منابع مالی برایش تامین نشده و مجبور شده است کارش را محدود کند.

در یکی دو روز گذشته خبرهایی مبنی بر این مطرح بود که پیمانکار راه آهن بوشهر- شیراز، در بوشهر کارگران را به مرخصی فرستاده است و به نظر می‌آید کار تعطیل شده است.

استاندار بوشهر در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی در شهرستان بوشهر در جمع خبرنگاران گفت: پیگیر هستیم با وزارت راه و شهرسازی که اقدام‌هایی صورت گیرد تا طرح راه آهن از حالت کنونی خارج شود.

محمدی‌زاده گفت: رئیس جمهور در سفر به بوشهر ۲۰۰ و در سفر به فارس ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت برای راه آهن بوشهر-شیراز اختصاص داد. جلساتی با معاون اول رئیس جمهور، مسئولان وزارت راه و استان فارس داشته‌ایم اما سازوکار اجرا کردن این مصوبه یعنی فروش نفت عملیات طولانی دارد.


بیشتر بخوانید


او می‌گوید: طرح راه آهن پس از ۱۴ سال، فقط ۸.۵ درصد پیشرفت داشته و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته است. با این روند، این طرح تکمیل شدنی نیست و ۸۰ تا ۹ سال دیگر هم ادامه می‌یابد.

استاندار بوشهر گفت: اجرای مصوبات و اختصاص منابع از طریق تهاتر مشکل طرح را اساسی حل خواهد کرد.

تلاش برای خروج راه آهن از بن‌بست مالی

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز گفت: راه آهن بوشهر-شیراز ۴۳۰ کیلومتر است که بیش از ۱۲۰ کیلومتر آن در بوشهر قرار دارد و از این میزان که در بوشهر است، قطعه ۲۵ کیلومتری که از کلمه تا اهرم را شامل می‌شود، سخت‌ترین قطعه مسیر است.

محمد هادی رستمیان گفت: این مسیر ابنیه‌های خاصی دارد؛ ۱۲ تونل دارد به طول ۱۴۰ تا ۴۷۰ متر، ۱۹ پل دارد از ۱۸۰ تا ۷۰۰ متر و  ۶۰ آب‌رو دارد.

به گفته او، ساخت ۴ تونل به طول ۳۱۰، ۳۰۰، ۱۸۰ و ۱۴۰ متر آغاز شده است.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار قابل توجهی برای راه‌آهن اختصاص نیافته بود، و برای سال آینده با توجه به شرایط تحریم ظالمانه و اعتبارات ما که زیاد نیست، باید مدیریت شود تا بتوانیم به این طرح اعتبار اختصاص دهیم.

رستمیان گفت: رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار بوشهر برای تامین منابع اعتباری پیگیری ویژه انجام داده و مواردی مانند فاینانس، مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و تهاتر را بررسی کرده‌اند تا بتوان این طرح را از بن‌بست کنونی درآورد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.