با افزایش تنش‌های میان اتحادیه اروپا و مالی، پنج عضو حکومت نظامی این کشور تحریم شده و احتمال خروج نظامیان فرانسوی از مالی نیز وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان – طبق گفته‌ سه دیپلمات، اتحادیه اروپا با اعمال ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های پنج عضو حکومت نظامی مالی موافقت کرده است.

به گزارش رویترز، این اقدامات از حمایت سیاسی تمامی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا برخوردار است و در آخر ماه جاری میلادی اجرایی خواهد شد. اتحادیه اروپا چنین اقداماتی را تلاش برای ایجاد ثبات در منطقه دانسته است.

اسامی پنج نفر مذکور اعلام نشده است، اما گفته می‌شود وزرای خارجه و دفاع برای باز نگه داشتن کانال‌های دیپلماتیک هدف تحریم‌ها نخواهند بود. سال ۲۰۲۰ میلادی، عناصری از نیرو‌های مسلح مالی دست به کودتای نظامی زدند. این افراد رئیس جمهور وقت را دستگیر کرده و قدرت را در دست گرفتند. کودتای نظامی پس از ماه‌ها اعتراضات گسترده مردمی علیه وضعیت بد اقتصادی و عدم توانایی دولت برای مبارزه با همه‌گیری کرونا صورت گرفت.

فرانسه حضور نظامی خود در مالی را مجددا بررسی خواهد کرد

به گزارش رویترز، گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه به رادیو فرانس اینفو گفت: واضح است که وضعیت [حضور نیرو‌های نظامی فرانسه در مالی] نمی‌تواند به همین شکل ادامه پیدا کند.

روز گذشته مالی سفیر فرانسه در این کشور را اخراج کرد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه حکومت نظامی مالی را نامشروع خوانده بود و گفته بود این حکومت از کنترل خارج شده است. دولت مالی چنین اظهاراتی را «هتاکانه» دانست و روز گذشته اعلام کرد که سفیر فرانسه در باماکو ۷۲ ساعت فرصت دارد از این کشور خارج شود.

گفتنی است، مالی در گذشته مستعمره فرانسه بوده است. نظامیان فرانسوی همچنان به بهانه مبارزه با تروریسم در مالی حضور دارند. سال گذشته، تعداد زیادی از مردم مالی به تظاهرات علیه حضور نظامی فرانسه در این کشور پرداخته و با در دست گرفتن پلاکارد‌هایی اعتراض خود را نشان دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار