باشگاه خبرنگاران جوان ـ در یادداشتی به قلم عباس نیاوند کارشناس ارشد مسائل سیاسی آمده است:
۱-مدیر در حکمرانی اسلامی معتقد است هیچ نعمتی به شیرینی خدمت خالصانه به مردم عزیز نیست.
۲-مدیر در نظام اسلامی، تمام فکر و اندیشه اش این است که با خدمات خود التیامی برای دردها ورنجهای مردم باشد و وقتی لبخند رضایت، حل مشکل را در چهره معصوم انسانهای درد مند میبیند، اوج سرافرازی وسربلندی را احساس میکند.
۳- مدیر اسلامی آرزو دارد همه هستی و وجود خود را برای سعادت مردم فداکند حکمران اسلامی بندگان خداوند را با هر شکل و قیافه، هر قوم ودین ومذهب دوست دارد معتقد است باید به بندگان خدا خدمت کرد تا آنها بندگی خداوند را بهتر انجام دهند.
۴- مدیر نظام اسلامی، براین باور است که همه ناهنجاریهای بشری وعالم هستی به دلیل آن است که عدالت تحقق پیدا نمیکند، فقر، ظلم، قحطی، حوادث غیر مترقبه (سیل، زلزله، طوفان ...) ودردها ورنجهایی که بشریت دارد بر اثر بی عدالتی است.
بزرگترین موهبت الهی عدالت است و ریشه اساسی عدالت دین است و محصول و نتیجه عدالت، آزادی، رشد، پیشرفت، سعادت ورستگاری بشر میباشد.
برقراری عدالت بزرگترین آرمان انبیا و اولیا خداوند بوده است
اگر جهان بشریت طعم شیرین عدالت را بچشد با هیچ نعمتی در دنیا عوض نخواهد کرد.
بزرگترین قهرمان عدالت حضرت علی (ع) میباشد و علما میگویند فلسفه قیام ذخیره عالم هستی حضرت مهدی (عجج) برای استقرار عدالت است.
مدیر در حکمرانی متعالی اسلامی به دنبال عدالت است
۵- مدیر حکمرانی اسلامی معتقد است حکومت اسلامی در تمام شؤن زندگی مردم اثرات متعالی داشته باشد و تشکیل: انقلاب اسلامی، دولت اسلامی، امت اسلامی وتمدن اسلامی را جز اهداف خود داشته باشد.
۶- مدیران و دولتمردان در حکمرانی متعالی اسلامی باید نزدیکترین افراد از لحاظ خلق و خوی حسنه، روش و منش زندگی، مرام و رفتار به مردم باشند و از متن تودههای مردم، عاشق و شیفته خدمت به مردم باشند.
سطح زندگی آنها همچون مردم باشد، پاکدستترین، پاک چشم واگاهترین به مسایل کشور و نیازهای مردم باشند تا با جسارت، مهارت، اقتدار وعالمانه تصمیمات درست و به موقع بگیرند ومسایل را حل کنند.
۷-مدیر در حکومت متعالی اسلامی پارادایم قدرت را در دانایی ومهر ورزی (حاکمیت بر اندیشهها وحاکمیت برقلبها) میداند.
۸-پویایی وبالندگی که امید، نشاط، شادابی ورشد وپیشرفت را به همراه دارد مورد توجه مدیر است و پویایی از طریق انسجام درونی وتعاملات بیرونی محقق میشود.
بنابراین هم به وحدت و یکپارچگی داخلی وهم به ارتباطات وتعاملات بیرونی توجه دارد.این موضوع در تمام سطوح مدیریت موضوعیت دارد.
۹- در عرصههای اقتصادی باید کارها به مردم واگذار شود وبخش خصوصی و تعاونی بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور را در دست بگیرد.
تمام موانع ومشکلات رشد وپیشرفت اقتصادی و سرمایه گذاری در حوزههای قانون گذاری و اجرایی شناسایی و رفع شود.
امنیت اصل وفرع سرمایه وامنیت روانی یک نکته مهم است باید تامین شود.
تولید ثروت مشروع یک کار مقدس و جهاد فی سبیل الله است و فعال اقتصادی خودش و کارش ارجمند و مورد اکرام و احترام است.
نگاه به سرمایه وسرمایه گزاری باید عوض شودواگذاری منابع ومواهب اللهی به مردم به عبارتی اقتصاد مردمی ومردم اقتصادی یک تفکر و اندیشه ورویکرد اساسی میباشد.
کشورهایی که در حوزه اقتصادی پیشرفت کرده آند رویکرد ونگرش آنها به تولید ثروت، سرمایه گزاری متحول شده است که در این زمینهها رشد کرده اند.
علم و دانش و نتایج دانشگاهها به تولید ثروت مشروع منجر شود نه مدرک گرایی
امروزه نیاز جامعه ومطالبات بخشهای تولیدی واقتصادی وصنعتی با آموزش ومهارت آموزی باید عجین ودر یک فرایند قرار گیرد.
مراکز علمی و دانشگاهی از طریق تولید علم وتجاری سازی وتولید ثروت از تحقیق و پژوهش خود را اداره کنند.
۱۰-مدیر وحکمرانی متعالی اسلامی باید مسایل اساسی کشور را خوب بشناسد، تحلیل کند، اولویت بندی نماید وبرای آنها در سطح مسولیت خود راه حل وبرنامه داشته باشد.
عناوین مشکلات امروزه جامعه عبارتند:
- مشکلات اقتصادی (حمایت ازتولید، رفع موانع تولید)
-بیکاری و اشتغال
-مشکل ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی
-مشکل خام فروشی منابع، معادن ومحصولات
-مشکل خروج نخبگان از کشور
-مشکل ذخایر آبی ونحوه بهره برداری از آبهای کشور والگوی مصرف آب
-مشکل آلودگیهای زیست محیطی، الودگی هوا، خاک وآب
-مشکل بیمههای بازنشستگی، بیمه عمر وبیمههای فراگیر کشور
-مشکل مراکز علمی و دانشگاهی ومدرک گرایی به جای مهارت آموزی
خسارت سنگینی به ارزش علم و دانش وارد شده است و مراکز علمی از اهداف مورد نظر منحرف شده اند.
-مشکل پیر شدن جامعه و بالا رفتن سن ازدواج
-مشکل عدم توجه به اسناد آمایش سرزمینی وعدم جانمایی درست شهرها، روستاهها
-مشکل فاصله طبقاتی ونامتقارن بودن ضریب جینی
مشکل سیستم تولید، عرضه ومصرف کالاهای تولیدی در کشور و دلال بازی
-مشکل عدم توازن بین مشاغل مولد ومشاغل خدماتی و پشتیبانی
مدیر حکمرانی متعالی اسلامی برای حل مشکلات راه حل و برنامه دارد که باید هدف گذاری، برنامه ریزی، اجرای برنامه و پایش و نظارت جهت تحقق اهداف واصلاح امورداشته باشد.
۱۱-بهره گیری از انرژیهای عالم هستی ورشد وپیشرفت بر اساس قوانین طبیعت که خدای مهربان آیاتی و نشانههای را برای هدایت بشر قرار داده است.
-قانون سیستمها
(همه پدیدهها درونداد، پردازش، برون داد، نظم، مرتبط، وابسته، هدف مشترک، تعاملات بیرونی معنی داری دارند...)
- به دنبال گم شده در جایی که گم شده است باید گشت وگرنه هرچه در جای دیگر که تلاش کنی گمشده پیدا نخواهد شد (یعنی تشخیص دقیق راه حل مسایل و انتخاب بهترین ومحتملترین راه حل)
-قانون خلا
(رها شدن از وابستگی به پست، مقام، ثروت ودارایی ومنافع شخصی ...) مدیر وقتی این قانون را مورد توجه قرار میدهد قدرتمند، مستقل و رها است از هر وابستگی که ممکن است او را به گناه بکشاند بنابراین وقتی از وابستگیهای مادی نامشروع خالی میشود درهای رحمت و فضل اللهی نازل میگردد.
-قانون حرکت
مدیر حکمرانی متعالی اسلامی معتقد به حرکت وتلاش مستمر و مداوم است و هیچ بن بستی در کارش نیست، تمام موانع را از سر مسیر حرکت خویش برخواهد داشت وسکون وبی حرکتی را سبب سستی، گژی ونیستی میداند وبالندگی ورشد وشکوفایی در حرکت است آب زلال و گوارا بر اثر حرکت بدست میآید وگرنه اگر از حرکت باز بماند میمیرد و تبدیل به مرداب میشود قانون حرکت یک اصل متعالی در نظام مدیریت میباشد.
- قانون نظم
رعایت تقدم و تأخر فعالیتها و انجام به موقع و دقیق کارها نتایج مضاعف را ببار خواهد آورد و نظم باعث میشود جهت گیریها دقیق وتمرکز فعالیتها روی اهداف صورت میگیرد.
-قانون پاکی
یکی از قوانین مهم عالم هستی پاکی است از مواهب طبیعت این است که خودش ناپاکی وپلیدی را در طبیعت با نور خورشید، خاک، تغییر فصل وگرما وسرما ... پاک میکند و بطور مستمر به پاکی طبیعی مبادرت میشود چقدر خوب است حکمرانی متعالی اسلامی چنان سیستمها وضوابط را طراحی کند که بصورت خودکار فساد وناپاکی ایجاد نشود واگر جایی بروز کرد توسط خود سیستم اصلاح وپاک شود.
این از نکات مهم و کلیدی در مدیریت است وجود سیستمهای معیوب و کوتاهیها در مدیریت سبب این مفاسد میشود.
-قانون بارش
یک اصل مدیریتی است
رحمت وفضل خداوند مهربان بر همه عالم هستی جاری و ساری است که چقدر خوب است نظام مدیریت مهر، محبت، عشق ودوستی را بین همه کارکنان ومردم نشر و گسترش داده واین درس طبیعت که سخاوتمندانه به همه جا و همه کس میبارد و میتابد مد نظر قرار گیرد.
-قانون جمع
در مدیریت کارجمعی وگروهی باعث هم افزایی وسنرژی میشود ونتایج بسیار ارزشمندی حاصل میشود و موجب همسویی با کاینات خواهد شد وخیر ومنفعت در کار جمعی و گروهی است و فرهنگ کار جمعی باید رواج یابد واگر توانمندیهای کم باهم جمع شود نتایج بزرگی حاصل خواهد شد.
-قانون هماهنگی
هماهنگی در نظام مدیریت حکمرانی متعالی اسلامی منجر به تصمیمات دقیق وبه موقع خواهد وسرعت ودقت را به همراه دارد.
هماهنگی به فعالیتهای مهم واساسی تمرکز وجهت میدهد که نتایج مورد نظر محقق میشود.
-قانون تنوع
طبیعت انسان تمایل به تنوع دارد وکل عالم هستی در حال تغییر است بنابراین در اتخاذ روشها ومتدهای کاری خلاقیت، نواوری و تنوع موجب جذابیت خواهد شد وبرای جامعه هدف مطلوبیت لازم را ایجاد خواهد کرد.
-قانون کارما
براساس این قانون، کارهای خوب و بد بازتاب دارد نتایج امروز کارها به خاطر تصمیماتی که قبلاً گرفته شده است میباشد و قطعا نتایج آینده تصمیماتی است که ما امروز خواهیم گرفت.
بنابراین مدیر در حکمرانی متعالی اسلامی تصمیم گیر وتصمیم ساز است وباید نتایج مورد نظر را در آینده دقیقا برآورد وسنجش کند آنگاه اقدام نماید.
انشالله امیدواریم با بهره گیری از قواعد و قوانین عالم هستی در کشف و اختراع پدیدهها بتوان زندگی راحت وجذابتری را برای مردم پیاده سازی شود.
۱۲- مدیر در حکمرانی متعالی اسلامی واقف است که مردم فرهیخته، بزرگ ایران در طول تاریخ به ارزشهای انسانی مخلق بوده و کمالاتی را بعنوان، فضیلیت وارزشهای انسانی به بشریت هدیه نموده که در تاریخ ثبت ودرج است راست اندیشی (پندار نیک) , راست گویی (گفتار نیکو) و راست کرداری (رفتار نیک) در فرهنگ ایرانیان از دیر زمان بوده است.
نجابت و پاکی جسم و روان از خصایص ایرانیان است
جوانمردی، دلاوری، سلحشوری وعشق به وطن در خون وجان و وجود ایرانیان نهادینه شده است.
ایرانی یعنی اقتدار، ارزش آفرین، آرمانگرا
ایرانی یعنی متحد و منسجم و ید واحد
ایرانی یعنی آزاد اندیش، آزاده
ایرانی یعنی یادگیرنده، اهل علم و دانش ونقش آفرین درتمدن و فرهنک بشری
ایرانی نماد و نمونه همه خوبیها و کمالات انسانی
مدیر حکمرانی متعالی اسلامی باید این ارزشهای ملت بزرگ ایران را بخوبی بداند و در رفتار و اعمال فردی و اجتماعی به آن توجه نموده ومروج و محافظ این کمالات باشد.
۱۳-جامعه ایرانی، دین مدار، ولایت مدار ومردم مدار است.
ملت ایران در طول تاریخ مدافع مظلوم و مخالف با ظالم بوده است واین را از فرهنگ و نهضت سیدالشهدا (ع) آموخته است مدیر حکمرانی متعالی اسلامی.
توجه به دین وائین مردم ودوستی، ولایت وانسجام ویکپارچگی مردم را سرلوحه اقدامات خود قراردهد.
۱۴-ایرانیان از دیر باز معروف به وفای عهد وپیمان بوده اند وهرگز خلف وعده نمیکنند تعهد و وفاداری به پیمانها ضامن تصمیمات وایجاد اعتماد میباشد ومدیر در حکمرانی متعالی اسلامی به این اصل توجه دارد و وقتی پیمان وعهد بست که در راه سعادت و خوشبختی مردم تلاش خواهد کرد به آن تا پای جان ایستاده است و هرگز کار خلاف مصلحت مردم انجام نخواهد داد.
۱۵- تمدن درخشان اسلامی ایرانی سرشار از:
-هنر وزیبایی هاست
-علم، فن آوری و مهارتهاست
-جوانمردی وروحیه تلاش وسخت کوشی
-حقوق بشر ورعایت حق دیگران
- آزادی اندیشه وعدالت خواهی
-دموکراسی واقعی وانتخاب توسط خود مردم در مجامع سنتی، کشاورزی، صنعتی، کسبه بازار، حل وفصل اختلافات فردی و اجتماعی از طریق ریش سفیدان، بزرگان ودانایان قوم یک موضوع مهم بوده است که توجه به آن کار حکمرانی را تسهیل واسانتر خواهد کرد.
۱۶-مدیر در حکمرانی متعالی اسلامی با درایت و تدبیر براساس حکمت، مصلحت ومنفعت ملت عمل میکند و معتقد به رویکرد ونگرش برد، برد در مراودات و تعاملات جهانی است.
هرگز سلطه بیگانه را به هیچ قیمتی در هیچ بعدی (فرهنگی، سیاسی، اقتصادی ...) نمیپذیرند ملت ایران ملتی مستقل، آزاد، عزت آفرین و الگوساز است.
معتقد به تغییر و تحول در نظم جهانی از تک قطبی به چند قطبی است و رابطه ظالم ومظلوم، ستمکر و ستمدیده، مستکبر و مستضعف، بالادست وزیر دست را در روابط بین الملل بین کشورها قبول ندارد و برای همه ملل وکشورها حقوق برابر و یکسان قائل است و همیشه مخالف ظالم ومدافع مظلوم و طرفدار حق میباشد.
انتهای پیام/
بسیار خوب جامع بود استفاده کردم.
بسیار عالی و دقیق بود
ممنون از جناب آقای دکتر نیاوند