در صورت آزادسازی دامنه نوسان در بورس، رانت و ایجاد صفوف ساختگی خرید و فروش کنترل می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - چند روز پیش رئیس سازمان بورس خبر از باز شدن تدریجی دامنه نوسان داد.

عشقی گفت: در یک تا دو ماه آینده، دامنه نوسان را به تدریج آزاد خواهیم کرد.

خواجه حق وردی معاون نظارت بر بازار فرابورس به جزئیات این طرح اشاره می کند و می گوید: در این موضوع بحث دامنه نوسان است برای نمادهایی که بازار گردان دارند با شرایط هیئت‌مدیره بورس‌ها می‌توانند دامنه نوسان را افزایش دهند و این افزایش هیچ سقفی ندارد، هیئت‌مدیره فرابورس در حال تهیه ضوابط دقیق این موضوع است تا برابر با این ضوابط اجرا انجام شود.در مقرراتی که تنظیم می‌شود سعی می‌کنیم هارمونی تابلوها برهم نخورد. 

این طرح چقدر در ارزش سهام های خرد و کلان می گذارد؟

مهدی قلی پور، تحلیلگر بازار سرمایه به این سوال پاسخ می دهد: افزایش دامنه نوسان و سایر مکانیزم‌های عملیات بازار مثل حجم مبنا یا حد اعتبار به طور مستقیم تاثیری بر ارزش ذاتی سهام ندارد و سودآوری شرکت‌ها و سطح نرخ بهره و رشد سودآوری است که ارزش سهام را تعیین می‌کند.


بیشتر بخوانید


به گفته کارشناس بازار سرمایه، افزایش دامنه نوسان در مرحله اول سبب رونق بازار، افزایش حجم و ارزش معاملات و بهبود عملیات بازارگردان‌ها می‌شود و در مرحله دوم سبب کاهش ریسک معاملات اعتباری برای کارگزار و اعتبار دهنده می‌شود.

ایده آل‌ترین حالت حذف کامل دامنه نوسان و افزایش سطح اعتبار از ۶۰ درصد فعلی به دستکم ۱۰۰۰ درصد دارایی پایه یعنی ده برابر آن است.

مهمترین مشکل وجود دامنه نوسان زیر سوال بردن منطق بازار سرمایه است. چرا که قیمت‌ها در مسیر تعادل با اطلاعات جدید، با اصطحکاک مواجه می‌شوند؛ که این مسئله ورود و خروج سرمایه گذار، نقدشوندگی، حجم معاملات را کاهش می‌دهد. دومین مشکل اساسی نیز اخلال در عملیات بازارگردان‌ها و مواجه صندوق با زیان‌های سنگین است.

حذف دامنه نوسان باید مطابق با ارزش شرکت‌ها صورت گیرد

به اعتقاد فعالان بازار سهام، حذف دامنه نوسان باید براساس ارزش شرکت‌ها صورت گیرد و شرکت‌های بزرگ در دامنه ۱۰ و شرکت‌های کوچک‌تر بدون دامنه نوسان معامله شوند.

نکته دیگر افزایش حد اعتباری برای معاملات اعتباری است به طوری که اعتبار برای سهام بدون دامنه نوسان ده برابر و برای سهام با دامنه نوسان پنج درصد، پنجاه درصد تخصیص شود.

حضور دامنه نوسان نقدشوندگی را کاهش داد!

سوال: دامنه نوسان محدود، سود آوری یا تبدیل سهام به وجه را کاهش می دهد؟

رضا محمودی تحلیلگر بازار سهام: نقدشوندگی یکی از مهم‌ترین اصول بازار سرمایه است که وجود دامنه نوسان نقدشوندگی را زیر سوال برده است. دامنه نوسان سبب قفل شدن سهام در صف خرید و فروش می‌شود، اما از طرفی هیجانات بازار را نیز کنترل می‌کند.

محمودی: حذف دامنه نوسان، تاثیر اخبار مثبت و منفی  روی تقاضا و عرضه را افزایش می‌دهد؛ که در این صورت باید شرکت‌ها اخبار را در فاصله زمانی کمتری روی سایت کدال منتشر کنند.

همچنین بسیاری از افراد مردم را ترغیب به خرید سهام می‌کنند و برای سهمی خاص از این راه صف خرید تشکیل می‌دهند. سپس سهم را خالی می‌کنند که در صورت حذف دامنه نوسان از اینگونه رانت‌ها جلوگیری می‌شود.

بنابراین حذف دامنه نوسان باید در یک بازه زمانی میان مدت به صورت پلکانی و با ثبات بازار سرمایه صورت گیرد. همچنین بهتر است دامنه نوسان ابتدا برای شرکت‌هایی که نقدینگی بیشتری دارند، حذف شود تا در این صورت ریسک بازار کنترل شود.

در ۲۵ بهمن ۹۹ دامنه نوسان بازار را از بازه -۵، +۵ به بازده -۲، +۶ تغییر دادند، اما شاهد بازخور مثبتی در بازار سرمایه نبودیم و وضعیت پرتفوی بسیاری از افراد ریزشی بود، ولی بعد از الزامی شدن تا ۲ همت نیز کاهش یافت. مجددا در اردیبهشت ۱۴۰۰ دامنه نوسان را به بازده +۶، ۳ تغییر دادند، اما روند فرسایشی بازار سرمایه ادامه دار بود.

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران روز گذشته در تشریح طرح « حذف دامنه نوسان» یا «آزادسازی دامنه نوسان» گفت:  اگر افزایش دامنه نوسان مطرح شود، به صورت پلکانی و با اعدادی منطقی خواهد بود.

فدایی تصریح کرد: نظر فعالان بازار سرمایه و کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اخذ و بخشی از این نظرات از جمله افزایش دامنه نوسان، در هیات مدیره سازمان بورس مصوب می‌شود.

گزارش از مریم فدایی اردستانی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
اینکه میفرمایید حدود ۶میلیون سهامدار پارسال سود کردند و خارج شدند ثابل توجه ریس جدید بورس که اکثرا مردم بیچاره با دعوت در همان روزهای بورس وارد شدند و همه شدیدا حدود ۸۵ درصد در ضررند و این درصد منهای تورم چند صد درصدی میباشد و در واقع پودر شدن سرمایه ملت شده است و بنده خودم حدود ۲۰۰ میلیونم الان شده ۴۵میلیون و این دور از انسانیت هستش که ما اومدیم اعتماد کردیم و با علم به اینکه در رونق تولید کشور سهیم باشیم و خوب به طبع از طریق شراکت سود هم داشته باشیم و اگر تو بانک میذاشتیم الان ته تنها اصل پولمان پودر نمیشد کلی هم سود بانکی داشتیم که البته این کار هم درست نیست والان بیچاره و بدبخت شدیم و شماها با پاس دادن و تعویض مقامات خیلی راحت حق حقوق مردم ضایعه میشود و کسی هم که کنار میرود نه تنها مطمئن است کسی باهاش کاری نداره و هیچ محاکمه ای هم نمیشود و تازه با سرمایه ای که با رانت دوران مسولیتش به دست آورده وارد یک کار زار دیگری میشود و آنجا رانیر به لجن میکشاند و این روال همینطور ادامه دارد واین در هیچ کجای دنیا نیست و مخصوص ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
سقوط آزاد قیمت سهام پولی توبازار نیست بیاد سمت بورس
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۸:۲۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
تاکانون حمایت سهامداران حقیقی تشکیل نشود البته از خود حقیقیها هر روز یک قانون که با خطا وآزمون همراه هست در دستور کار قرار میگیرد.قینت سهام در بورس بر خلاف بعضی از کارشناسان که می‌گویند به دالر يا مشکلات تولید در شرکتها مربوط می‌شود فقط به عرضه و تقاضا بستگی دارد من سهام با نماد شیراز داشتم که یکی از خطوط تولید جهت تعمیر خوابید من فکر کردم قیمت سهام افت می‌کند ولی باز در صف خرید رفت ابته این یک نمونه از چندین مواردی که دیده ام هست اگر حجم خرید بیشتر از حجم فروش باشد سهام رشد می‌کند و باید ۱۰ يا ۲۰ درصد حجم خرید بیشتر فروش باشد و حقوقیها یک دفعه سهام برای بالانس سهام وارد نکنندمثلا اگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
جناب آقای عشقی. زمانی بود که شما دولتی ها به ملت گفتین سرمایه تون رو واردبورس کنید. ماهم به شما اعتمادکردیم و تمام سرمایه مون را گذاشتیم بورس. حالا نوبت شماست که این اعتماد رو برگردونید. اگه میخواهید این اعتماد رو برگردونید و این همه ضرر و زیان رو جبران کنید، بازه نوسان بورس ازمنفی 2 تامثبت15 قراربدین.اگر این کارو نکنیدقطعا باقیمانده پولمون هم. خاکسترخواهدشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
حذف دامنه نوسان در بورس ایران جواب نمیده من اینجا چیزی گفتم این کار باعث بهم خوردن بازار و خروج بیشتر نقدینگی از بازار خواهد شد، چون عده ای را آوردند در بورس که خودشون هم نمی دونند چی می خرند و چی را دارند می فروشند!!!!!!!!!
تاریخ هم گذاشتم که بخاطر داشته باشید :-1400/11/14
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۲۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
با حذف دامنه نوسان تو یه روز تمام باقی مانده سهممون هم صفر میشه میره پی کارش و تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
جناب عشقی شماها همه کارتون عشقی هیچوقت به نفع سهامدارها حرف نزدید بهتراست اعتماد سهامدار باشید مردم دیگه هیچ اعتمادی هم به شما هم به دولت ندارند
Iran (Islamic Republic of)
Abbas
۱۳:۲۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
کاش برداشت پول از حساب کارگزاری‌ها رو به روز میکردین که بعد فروش بشه همون موقع پولو نقد کرد نه بعد از حداقل سه روز
Iran (Islamic Republic of)
Abbas
۱۳:۲۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
کاش برداشت پول از حساب کارگزاری‌ها رو به روز میکردین که بعد فروش بشه همون موقع پولو نقد کرد نه بعد از حداقل سه روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
حذف دامنه ی نوسان فقط وفقط برای نوسانگیران و حقوقی ها خوب خواهد شد و به ضرر سهامداران خواهد شد. باید سهامداران اجازه ندهند که دامنه ی نوسان حذف بشه.
اگر رئیس سازمان بورس دلش به حال سهامداران می سوزد و میخواد کاری برای آنها انجام بدهد باید دامنه ی نوسان بورس و فرابورس را منفی ۲ و مثبت ۱۵ قرار بده . در این صورت هست که بورس مثبت و صعودی خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
با حذف نوسان ، دیگه محدودیتی برای منفی خوردن سهام وجود ندارد و بجای منفی ۵ درصد ، منفی ۵۰ درصد میخوره و تو یک روز کل سرمایه ت پودر میشه و روز دوم و سوم هم یک پولی به بورس و فرابورس بدهکار خواهی شد.
البته برداشتن نوسان مواقعی خوب هست که از ۵ روز هفته کاریِ بورس حداقل ۴ روز آن مثبت و صعودی باشه نه اینکه هر روز منفی و قرمز. اگر هر روز منفی باشه مثل این یک سال و خُرده ای ، خب بجای منفی ۵ ، دیگه برای منفی حد و اندازه ای مشخص نیست. کمی اسپند برای رئیس سازمان بورس و کارناشناسان و نابلدان دود کنید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
حذف نامحدود دامنه نوسان برای کشور ما با این سطح از فساد و عدم آشنایی اکثر حاضران در بورس به مبانی آن جایز نیست اما میتونه مثل بسیاری از کشورها از ۷ تا ۱۵ درصد باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
باید دامنه ی نوسان از منفی ۲ تا مثبت ۱۵ باشه . در این صورت بورس رشد خواهد کرد و از فشار آبشاری عرضه ی حقوقی ها هم جلوگیری بشه. فرابورس حدود یک سال و خُرده ای هست که هر روز داره منفی میخوره . آقای عشقی بورس را دریابید.
Iran (Islamic Republic of)
تحلیل گر بازار سرمایه
۱۰:۳۵ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
علت اصلی ریزش بورس این بود که شرکت های بزرگ را مجبور کردند شناوری سهام را افزایش دهند نه آرام آرام بلکه یکباره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
شاخص کل هم وزن را به ۵۳۰ هزار واحد برسانید تا زیان ملت جبران شود، غیر ازین هیچ راهی ندارید برای بازگشت اعتماد و سرمایه اجتماعی که بزرگترین اتکای نظام ها بوده و هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
ما که سر در نمیاریم فقط اینو میدونیم هر قانون جدیدی ثبت شده به ضرر مردم بوده و به نفع خواص. اینم رو اون خدا بخیر بیاره
آخرین اخبار