طبق اسناد افشا شده تا شب سقوط کابل به دست طالبان بایدن برای تخلیه آمریکایی ها و هم‌پیمانانشان آمادگی نداشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان - خبرگزاری اکسیوس به اسناد جدید دست یافته است که در این اسناد جزئیات جلسات به ویژه آخرین جلسه حکومت بایدن،  رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید به منظور آغاز روند تخلیه از افغانستان فاش شده است.
در گزارش آمده‌است "افراد بیرون جلسه ناامید و به جلسات بی‌شمار دولت مشکوک بودند اما گرفتار اینرسی [کرختی] بوروکراتیک شده و تا آخرین لحظه به آن فوریت داده نشد.

در حالی که کلمه بلافاصله روی سند درج شده واضح است که مقامات هنوز در تلاش بودند تا برنامه‌های خود را در بعد ازظهر ۱۴ آگوست، نهایی کنند."
آخرین جلسه آن روز به ریاست لیز شروود راندال، مشاور امنیت داخلی و جنرال جان هایتن، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در بعد از ظهر چهاردهم آگوست برگزار شد و یک ساعت به طول انجامید. ساعاتی پس از تعطیلی آن طالبان وارد کابل شد و برای مأموریت تخلیه تنها ۱۵ روز زمان تعیین شد.
یادداشت‌ها نشان می‌دهد که مقامات هنوز نمی‌دانستند افراد تخلیه شده را به کجا بفرستند.
در این سند چهارصفحه‌ای آمده است: "دولت برای شناسایی هر چه بیشتر کشورها به عنوان نقاط ترانزیت تلاش خواهد کرد.

این کشورها باید توانایی اسکان موقت شهروندان آمریکا، افغانستان و کشورهای ثالث تخلیه‌شده را دارا باشند."
در این سند از وزارت خارجه آمریکا خواسته شد تا با کانادا و کشورهای اروپایی برای اسکان موقتافغان‌های ی تخلیه شده مذاکره کند.
این اسناد همچنین نشان می‌دهد که آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تخلیه حداقل ۵ هزار نفر در روز از افغانستان بوده است.
شهروندان آمریکایی، اعضای خانواده‌هایشان، مأمورین و کارمندان قراردادی‌ دولت آمریکا، کارکنان سفارت، پیمانکاران افغان سفارت، همکاران سی‌آ‌ی‌ای و متقاضیان ویزای مخصوص مهاجرت به ترتیب در اولویت برنامه تخلیه قرار گرفتند.
ایمیلی هارن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که در باره اسناد فاش شده اظهار نظر نمی‌کند اما می‌گوید: "یادداشت‌های مذکور که فقط از یک جلسه است، منعکس‌کننده ماه‌ها کار در مورد این موضوع نیست."
در اوایل آن تابستان با کنگره برای تصویب قانونی کار کردیم که به ما انعطاف‌پذیری بیشتری برای جابجایی سریع همکاران افغان ما داد.
گفتنی است که خروج فاجعه بار نیروهای آمریکایی از افغانستان و نیز هرج و مرج در روند تخلیه از افغانستان، محبوبیت بایدن را در آمریکا به بیشتر از نصف کاهش داده طوری که در تاریخ ریاست جمهوری آمریکا سابقه نداشته است.
همچنین خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان، اعتماد کشورهای هم‌پیمان این کشور را نیز در حد قابل ملاحظه کاهش داده است.

انتهای پیام/ ر

برچسب ها: آمریکا ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار